Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sova i reden  (läst 1058 gånger)

_Anna_

• Skåne
Sova i reden
« skrivet: 03 feb-15 kl 19:12 »
Kan det vara skadligt för hönsen i längden att sova i reden ?

sonja på slätten

• Halland
SV: Sova i reden
« Svar #1 skrivet: 03 feb-15 kl 19:43 »
Inte skadligt, men absolut inte lämpligt.  De kan bli kladdiga i rumpfjädrarna,  och äggen blir skitiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mariasvahn

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 feb-15 kl 21:13 »
Har samma "problem" med mina lohman. Dom vägrar sova på sina pinnar. Vad kan/ska man göra?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 03 feb-15 kl 21:16 »
Sätt något för redena,  så kanske de självmant flyger upp.  Annars är det bara att lyfta upp dem.  Efter några gånger brukar de fatta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

_Anna_

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 feb-15 kl 17:12 »
Det var en tjej som hade 4 st som sover tillsammans i redet. Jag gav rådet att kämpa på med att lyfta upp dom på pinnen varav hon frågade om det var skadligt för dom att sova i redet. Jadu. Det var en bra fråga. Därför ville jag ställa den vidare. 😊 jag rekommenderar inte att låta dom sova så av skälen att det blir skitigt i redet,  hönsen blir skitiga och äggen likaså.

laiz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 12 jul-15 kl 22:41 »
Jag har en höna som började sova i redet. Innan jag hann reflektera så mycket över det låg hon en dag jätte medtagen och flåsade med hängande kam och jag var säker på att hon skulle stryka med. Det hade torkat bajs i baken på henne när hon låg där nere och sov så att hon var helt förstoppad. Efter lite klippning och en ordentlig rengöring blev hon pigg igen.
Jag lyfter upp henne på pinnen var och varannan kväll fortfarande efter ett år...

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser