Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Northern fowl mite  (läst 986 gånger)

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Northern fowl mite
« skrivet: 06 feb-15 kl 14:45 »
Någon som har erfarenhet av Northern fowl mite (saknar svenskt namn)? Som jag förstår är det liknande röda hönskvalster.
Skillnaden är att de lever på hönan hela tiden och inte som de röda som gömmer sig på dagarna och kommer fram på natten och suger blod.

Misstänker att jag fått in det. Har haft en höna som varit lite hängig och därför isolerades från de andra. Nu såg jag att det kryllade av små kvalsterliknande djur i hennes fjädrar. De rör sig snabbt och är gråaktig i färgen och ca 0.5 mm stora.
Vad tror ni det är?

Sirpa

• -
SV: Northern fowl mite
« Svar #1 skrivet: 08 feb-15 kl 12:19 »
Det låter som vanliga löss.
Kolla runt här i löss trådarna så finns olika tips :)
Höns och Liljor i min trädgård.

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #2 skrivet: 08 feb-15 kl 13:55 »
Jag är helt säker på att de inte är löss. Löss rör sig inte så fort och de har inte samma kroppsform.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 feb-15 kl 14:12 »
Jag tror inte att de är helt ovanliga,  såg en hel del för många år sedan när vi gjorde noggrann ohyrekoll  på utställningar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

BELLAS LANTLIV

• Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #4 skrivet: 08 feb-15 kl 14:23 »
Jag tror inte att de är helt ovanliga,  såg en hel del för många år sedan när vi gjorde noggrann ohyrekoll  på utställningar.
Är dom lika svåra att bli av med som röda hönskvalster? Har inte sett någon klia sig, jag hittar inga på de övriga hönsen. Det är bara sjuklingen som jag hittat på.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 08 feb-15 kl 15:37 »
Man kanske även kan tänka sig att det är vanliga kvalster som insett att hönan är försvagad och därför invaderat henne.
Som med all ohyra krävs upprepade behandlingar,  såvida inte man använder någon typ av spot-on preperat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

97 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser