Hej,
Ville skriva denna tråd för att sprida kunskap om hur man kan bota hönorna om de är lösa i magen på vintern. Någon annan kanske kan bekräfta om denna metod fungerat för dem också.
Jag hade problem med att hönorna hade diarré på vintern i flera år. Jag provade allt. Hålla rent, färskt hö varje dag, snäckskal, salt, kol, färska grönsaker, filmjölk, ja allt. Inget fungerade, även om det kanske blev lite bättre med vissa av dessa saker. De hade fortsatt lösa skitar/diarré. Så började jag en dag att kasta in ett spadtag jord från landbacken utanför hönshuset, då jag tänkte att hönorna ju kan rota i jorden på sommaren, och då hade de fina skitar. Jag har en fin svart jord här utanför. Och efter en vecka var problemet borta och har inte återkommit. Deras skitar nu liknar dem på sommaren, fasta och fina, och svarta. Jag rekommenderar verkligen att prova detta om de är lösa i magen. Man måste såklart fortsätta hålla rent också, och de får fortsättningsvis snäckskal och salt och hö, samt hushållsavfall. Förmodligen är det microfloran i jorden som stabiliserar deras matsmältning.
Jag blev så glad över denna upptäckt. Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan uppgiven hönsägare!
Ragnar