Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  myrinvasion  (läst 1981 gånger)

crockneck

• Gäst
myrinvasion
« skrivet: 01 apr-07 kl 13:36 »
Jag skulle behöva råd om hur jag blir av med en myrstack och alla dom kringvandrande , stora röd-svarta myrorna, som tycks söka sig iväg över större och större delar av mina odlingar och även in i mitt växthus.
Jag har sprutat vatten regelbundet i några dagar där dom är som flest i växthuset, vilket gjort att dom just där minskat i antal.
Men det börjar kännas orimligt med vattensprutande eftersom dom förflyttar sig och dyker upp på fler ställen.

Skytten

• Skåne
Re:myrinvasion
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 13:40 »
Villl du bli helt kvitt problemet, får du ta kål på myrorna, det går inte att få dem att inte komma.
Finns djävulska medel, som de gärna äter och så ger de mat de den nya generationen som oxå stryker med, hela samhället går under.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Alvljus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 apr-07 kl 16:35 »
Du kan prova strö ut kanel där de bor, de tycker inte om det. T ex mylla ner kanelen i jorden eller strö ut "i vägen" för dem. Då väljer de att flytta eller gå någon annanstans.
De dör förstås inte men det kan vara värt att prova ändå kanske.
« Senast ändrad: 15 apr-07 kl 16:37 av Alvljus »

Kycklingen

« Svar #3 skrivet: 19 apr-07 kl 10:29 »
Man kan också använda olika eteriska oljor, minns inte riktigt vilka nu, men typ pepparmynta.
Sedan har jag ett mindre rumsrent alternativ, det är att kontakta en duktig djurpratare - jag har hört historier om hur de talat myror tillrätta. Upp till var o en att tro eller inte tro.
Förresten, min mor har fått i present lite olika "djurvänliga djurfällor", det finns massor av olika slags, bla för olika insekter. Vet ej vad företaget heter, men kolla på nätet. ;)
Fredlig, lat vegetarian. Hemmamamma, älskar tai chi.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 19 apr-07 kl 19:50 »
Det djävulska medlet heter Borax, blandat med socker i en stark lösning.  Om Du skulle behöva det alternativet.  Men om djurprataren inte är dyr, eller lämnar garanti, så vore det väl kul att få veta om det faktiskt kan funka?  Jag TROR inte på det, men är inte heller beredd att påstå att något INTE fungerar förrän jag har provat.  Bara inte folk skor sig, så är det väl inget ont i att prova som första metod?

Läste nånstans att myror lär ska ha större biomassa på jorden än vi människor.

Redigering: Stavfel
« Senast ändrad: 19 apr-07 kl 20:25 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders Plogen

• -
« Svar #5 skrivet: 22 apr-07 kl 22:45 »

Jag har flyttat en myrstack från trädgården en gång. Stor stack med stora rödbruna myror. Jag grävde ur ALLT och släpade ut det i skogen och hällde ut det. De kom inte tillbaka. Jag tror att det lyckas om man får med drottningen...  Det är ett lite stickigt jobb, så ha en bra overall och jobba snabbt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser