Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Död höna :(  (läst 862 gånger)

Bönahöna

Död höna :(
« skrivet: 10 mar-15 kl 20:18 »
Hej, jag är ny på hönshållning och fick för två veckor sen överta 4st stora Broilerhönor ca året gamla. De var pigga & matglada men hade diarré. De har värpt ägg nästan varje dag trots flytt. Jag har strött lite kol över maten varje dag mot diarrén efter tips.

För två dagar sen märkte jag att den största hönan drog sig undan lite, jag tyckte även att kammen blivit lite lila. Men hon kom fram och åt med de andra. Likaså igår, hon låg i ett hörn lite ihopkurad o kändes inte så pigg men kom fram o åt. Men idag då jag kom hem så låg hon död på rygg :(  Hon hade som en klump i kloaken, har inte vågat klämma o känna så mkt.
Kan det ha varit nåt fel med äggläggningen? De senaste 2 senaste dagarna har det varit färre ägg.
Usch, det är så hemskt :(

Stormcrow

• Norrbotten
SV: Död höna :(
« Svar #1 skrivet: 12 mar-15 kl 08:32 »
Det tråkiga med hönor är just att de kan "trilla av pinn" i stort sett när som helst utan synbar anledning.

Klumpen bak kan vara ett ägg på väg kanske?

Då du skriver att kammen såg lite lila ut tänker jag hjärtfel eller skadade andningsorgan.

Kom just på: Broilerhöns är inte "designade" att leva långa liv, att de blivit ett år är nog ganska mkt för sådana, det som brukar ge upp på dem är just hjärtat som inte orkar med den stora kroppen.

Men du kanske menade hönserihöns? I så fall brukar de kunna leva 3-4 år, men de är så hårt drivna att det inte finns några garantier på livslängd.

sonja på slätten

• Halland
SV: Död höna :(
« Svar #2 skrivet: 13 mar-15 kl 05:52 »
Om det är "gödkyckling"  som avses,  alltså sådana som är avsedda för slakt, så är de, som Stormcrow skriver, inte avsedda att leva mer än 6 veckor, så man kan inte räkna med ett normalt hönsliv för sådana.
 Jag har själv gjort ett försök att spara sådana hönor, och parat med Sussex-tupp för att få mer normala slaktkycklingar. Det blev inte många ägg efter dessa hönor och de dog eller fick avlivas tämligen snart. Jag obducerade en som varit sjuk, och skalkörteln, där som ägget ligger en tid just före värpning,  var fullproppad med en hopgeggad massa av skal och äggmaterial.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

98 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser