Hej.
På den något begränsade ytan rymmer du nog inte värst många höns om de ska trivas, men en 3-4 stycken borde väl gå, säkert fler också, men då blir det mer jobb med städ och större risk för problem som hackning, fjäderätning och sådant. Jag hade själv haft max 4 på den ytan.
Precis som du själv undrar så är det nog ventilationen som blir knepigast. Höns producerar mycket fukt som måste ventileras ut.
Vad gäller värme: Jag bor i Piteå, norr om dig alltså, och vi får alltså också redigt kallt. Jag har ingen värme alls i hönshuset, utom en värmare för vattnet så det inte fryser. Hönsen har klarat vintern alldeles utmärkt, utan några frostskador eller sådant. Att det är torrt och välventilerat är hundra gånger viktigare än att de har det varmt.
Ska du absolut värma så avstå värmelampor, det finns för mkt brännbart i ett hönshus, och det räcker med en fjäder som far på fel ställe (gäller elektriska element också) så brinner hela huset upp, av den anledningen har jag själv valt att ställa hönshuset 40-50 meter från huset, även om jag inte värmer, men ändå....
Är du fast besluten på att värma, så använd ett kamrörselement eller liknande, med IP67 (tror jag det heter) klassning.
Ang höjden, för hönsen är det kanske onödigt högt, men det är hemskt bekvämt när man ska städa och sådant, så finns utrymme, bygg högt.
Jag byggde själv nytt i höstas, en isolerad 15kvm frigga med full takhöjd (240) inuti, på den ytan har jag 12 höns. Jag har 2 ventiler på 56x20cm samt ett fönster öppet (89x40cm) på totalt tre väggar. Jag har haft torrt och fint (och kallt) i hönshuset hela vintern, och inte ens de frisserade dv Kochinerna hade några problem. Enda bekymret jag haft är att äggen hinner ibland frysa om jag tar lite för mkt sovmorgon.
Mvh Hans