Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-matta i hönshuset?  (läst 1185 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
PVC-matta i hönshuset?
« skrivet: 17 mar-15 kl 19:52 »
Håller på med mitt hönshus. Golvet blev inte alls så bra som jag tänkt mig, fullt med glipor där det kan samlas smuts och ohyra. För att få ett slätt och tätt golv köpte jag en stuvbit köksplastmatta som jag tänkte lägga in. I bilen på vägen hem tyckte jag den luktade obehagligt av plast och hemkommen inser jag att den är gjord av PVC.

Ska jag dumpa PVC-mattan och skaffa något annat? Vad i så fall?

Är det risk att äggen kommer att innehålla något onyttigt?
Är det risk att hönsköttet kommer att innehålla något onyttigt?

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

• Medelpad
SV: PVC-matta i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 17 mar-15 kl 21:02 »
De otrevligaste mjukgörarna som förut kunde finnas i PVC-plast är ju förbjudna inom EU sedan snart 9 år (RoHS-direktivet), så en modern plastmatta borde rimligtvis inte vara SÅ hälsovådlig.
Å andra sidan, om du skulle hitta en skräpbit av gammal PVC-matta så har ju överskottet av mjukgörare säkert redan ångat bort ur den sedan länge, så även den kan nog anses som ganska säker idag.

Om du inte har alltför  bråttom att göra hönshuset klart så kanske det vore en god idé att hänga upp den nya mattan på vädring några månader först. Gärna på varmt och väl ventilerat ställe, t ex en uthusvind under sommaren.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 mar-15 kl 21:13 »
Gå till din leverantör och ställ krav. Info nedan:
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Ftalater/

Där finns att läsa:
"Företag inom EU som tillverkar, importerar och säljer varor som innehåller mer än 0,1 procent DEHP, DBP, BBP är skyldiga att tillhandahålla sina kunder information om att ämnet ingår i varan. Konsumenter har rätt till informationen på begäran."

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 mar-15 kl 22:06 »
Bra idé att hänga upp mattan. Det var en ny bit men sista på rullen så jag fick bra pris, den är alltså inte gammal och bör inte innehålla förbjudna mängder. Å andra sidan har den inte ångat av sig sin stank heller. Blir den förstörd om den hänger i solen på verandan?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 mar-15 kl 22:20 »
Häng den så att den belastas jämnt. Punktbelastningar kan få plasten att flyta ut så att den är omöjlig att lägga plant sen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

157 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser