Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenmantlad spis?  (läst 1991 gånger)

miklot

• självvalt utanförskap
    • Norrbotten
Vattenmantlad spis?
« skrivet: 21 mar-15 kl 23:33 »
Hejsan..
Någon som vet om det finns vattenmantlade köksspisar?
Små sådana, ej stora med stora ugnar och dylikt, utan vattenmantlade!
typ smålandsspisen eller liknande..
"finns ju i vartenda mysigt hem"
eventuellt går det också bra med smalspis,  men då söker jag äldre utseende då den ska smälta in i ett torp med 30 tals köksinredning... Norrahammar duger kanske... (hehe svårt med alla dessa beslut)
Behöver lite inspiration..

finns det någon vänlig själ som kan hjälpa oss att förkorta lidandet?
   :)

"Majoriteten har alltid fel"

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Vattenmantlad spis?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-15 kl 08:12 »
Finns nästan "hur mycket som helst" att välja på.
Finns mycket begagnat på blocket, om grejorna är långt iväg krävs att man är en god övertalare för att säljaren ska sätta på pall och skicka (tungt).
Nytt finns i landet flera återförsäljare, några som säljer kända och andra som säljer mindre kända märken.
I Estland finns svt.ee som säljer på postorder, inte så kända märken i Sverige men borde gå att få reservdelar via dem om det skulle behövas.

Om det finns plats så skulle jag absolut vilja rekommendera en spis med ugn, mycket bättre att baka i än elspisen.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-15 kl 11:40 »
Celius hade en variant av smalspis som var vattenmantlad. Annars så är de dom gamla kökspannorna i gjutjärn.Har sett en spis i gammal stil som är från Estland tror jag.Sen beror de på hur mycket du tänkt att värma. På Husqvarna 3000 satte man ibland in en tank eller nått istället för varmvatten cistern och kopplade på ett element eller två.Men de va tydligen rätt dålig effekt på det.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-15 kl 15:23 »
Det finns nog rätt många. Dom här märkena känner jag till finns; Selmac, Lohberger, och Wamsler. Ska du ha den till både tappvarmvatten och uppvärmning?
kretslopp

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 22 mar-15 kl 18:09 »
Ska de passa i ett 30-tals kök så går nog både Loberhern och wamslern och Tirolian bort. Och sen är det väl inte få kosta nått heller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser