Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det helt riskfritt  (läst 3562 gånger)

Eyvind

• Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Är det helt riskfritt
« skrivet: 03 apr-07 kl 16:08 »
Hej!
Är det helt riskfritt att äta Honung eller / och att utöva konststycket att driva biodling ?

Kan den mänskliga kroppen ta skada vid konsumtion av Honung?

Hur påverkas den mänskliga kroppen av allt bigift som kommer in i organen via blodsystemet och vilka skadeverkningar ger detta ?

Vilka framtida men kan uppstå av att äta Honung och bli stucken av bin ?  ;)
Mvh
Eyvind

Eulalia

• Gäst
Re:Är det helt riskfritt
« Svar #1 skrivet: 03 apr-07 kl 16:13 »
Nu är inte jag nån expert, men jag anser att i lagoma doser är både honung och bigift bra för kroppen!

Framtida men: ja, man kan ju bli fet och få hål i tänderna av att äta (edit: för mycket) honung. ;D
Vad gäller bistick så undrar jag: brukar biodlare utveckla allergi på äldre dar? eller är  manöverkänslig från början isåfall?
« Senast ändrad: 03 apr-07 kl 16:21 av Eulalia »

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 03 apr-07 kl 18:03 »
Eulalia, vad gäller överkänsligheten kan den komma när som helst. Efter ett, 50 eller 3017 stick. Man kan inte veta i förväg. Kul med lite spänning i tillvaron! ;D

Eyvind, jag tror att det är större risk för nervkollaps om man inte biodlar!  ;) Att höra binas surrande, att äta en smarrig frukostmacka med honung på, att snabbläka ett sår med honung, att se bärbuskar och fruktträd få feta skördar,... Allt det - och lite till - uppväger eventuellt obehag vid bistick.  ;D  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Eyvind

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-07 kl 18:41 »
Hej!
Är det helt riskfritt att äta Honung eller / och att utöva konststycket att driva biodling ?

Kan den mänskliga kroppen ta skada vid konsumtion av Honung?

Hur påverkas den mänskliga kroppen av allt bigift som kommer in i organen via blodsystemet och vilka skadeverkningar ger detta ?

Vilka framtida men kan uppstå av att äta Honung och bli stucken av bin ?  ;)

Hej!
Finns det några Doktors - Professors avhandlingar i ämnet / ämnena ?  ;)
Mvh
Eyvind

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 apr-07 kl 19:54 »
Har aldrig hört att det skulle vara något negativt i längden att ha bin.

Det jag hört är att bistick motverkar reumatisk värk.

Honung som sötningsmedel är klart bättre för både kropp och tänder än raffinerat socker.

Och så måste jag hålla med Manna, man har alltid "med" sig bina i trädgården, det är inte så hemsk dumt att sitta ner på lite lagom avstånd och studera de många tusentals bina i varje kupa som arbetar för dig medan du sitter och drar i dig en ö i solen.  Jag måste säga att jag saknar binas surr i trädgården då jag inte har några bin längre.

Eyvind

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 apr-07 kl 19:59 »
Hej!
Finns det några Doktors - Professors avhandlingar i ämnet / ämnena ?  ;)
Hej!
Finns det någon avhandling om, om Mikrooganismer kan komma in i den mänskliga kroppens blodbanor, blodomlopp vid konsumtion av honung och / eller stor mottagning av bigift genom bistick.  Och där vid blodets flöde i kroppens olika organ förorsaka olika typer av tillfälliga och kroniska sjukdomar ?  ;)
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 21:09 av Eyvind »
Mvh
Eyvind

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 apr-07 kl 21:12 »
Det är överhuvudtaget inte riskfritt att äta nånting, man kan tex få det i vrångstrupen. Men att inte ta dessa minimala risker är värre.

Läste för en tid  sen en vetenskaplig artikel, där man funnit att virus fastnar och oskadligöres, av de sockerarter som finns i bla honung.

Artikeln i all ära, men det har väl ganska många känt till före.

Bistick är varken roligt eller direkt nyttigt, det är ett gift, men som väl  endast drabbar genom allergiska reaktioner, om nu inte det är tusentals.

Förr sa man att en biodlare behövde några stick för att bli imun, men jag vet inte om det är riktigt.
« Senast ändrad: 07 apr-07 kl 21:15 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 07 apr-07 kl 21:23 »
Förr sa man att en biodlare behövde några stick för att bli imun, men jag vet inte om det är riktigt.

Immun mot giftet blir man inte, vad jag har förstått. Det är ju därför det pratas så mycket om att biodlare ska vara noga med att använda skyddskläder. Däremot tycker jag att årets första stick alltid känns värre än de efterföljande. Fast bistick på/vid näsan och ögonen gör alltid ont, oavsett ordningsnummer...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Marieberg

• Gäst
Nej, det är inte helt riskfritt!
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 22:13 »
Man bör undvika att ge spädbarn (egentligen upp till ett års ålder) honung. Detta gäller "rå" honung, alltså honung som ej har upphettats till kokpunkten. Anledningen är att honung kan inehålla bakterien Clostridium botulinum, ett av de farligaste livsmedelstoxiner som finns.
Vuxna människor tar ingen som helst skada av den ringa mängd bakterier som finns i honung, men mini-människor kan upphöra att andas av denna anledning. Detta är en av många spekulationer som existerar i forskningen runt plötslig spädbarnsdöd.
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 10:15 av Ior »

Marieberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 apr-07 kl 22:38 »
Hej!
Finns det någon avhandling om, om Mikrooganismer kan komma in i den mänskliga kroppens blodbanor, blodomlopp vid konsumtion av honung och / eller stor mottagning av bigift genom bistick.  Och där vid blodets flöde i kroppens olika organ förorsaka olika typer av tillfälliga och kroniska sjukdomar ?  ;)

Nja, indirekt information (= förekomst av Clostridium botulinum i honung som såldes på en marknad i Ankara, Turkiet  ;) ) kan du hitta i denna artikel:

"Incidence of Clostridium botulinum spores in honey in Turkey" Författare: Özlem Küplülu et al
Publicerat i tidskriften "Food Control" 17 (2006) 222–224, Elsevier

och vad gäller småbarn och nervförgiftning:

"Botulism in infants"
Författare:Müller-Bunke et al
Publicerat i tidsskriften: Monatsschrift Kinderheilkunde År: 2000 Volym: 148 Nummer: 3 Sida: 242-245, Springer Verlag

och

"First Case of Infant Botulism Associated
with Honey Feeding in Argentina"
Författare:Hugo J. Centorbi
Publicerat i tidsskriften: Tidskrift: Anaerobe År: 1999 Volym: 5 Nummer: 3 Sida: 181-183, Elsevier

Jag kan skaka fram fler titlar om du vill, hör av dig i så fall. Ovanstående titlar bör du kunna hitta i tidsskrifter på landets universitetsbibliotek.

Eulalia

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-07 kl 11:26 »
När min mamma biodlade, tyckte hon det var bra att då och då få ett bistick.
Dels som terapi (apiterapi) & för att sätta igång livsandarna.
Hon berättar att det tog bort diverse stelheter i kroppen.
Och dels för att hon tyckte att det höll hennes immunförsvar igång, och tåligheten mot bigift :)

Här en intressant engelsk text om bistick som terapi
http://www.curandote.com/pgs/apiterapia/englishversion.html

och här lite mer ingående om just bigiftet. På svenska
http://www.kupan.se/binartiklar/bigift.html
« Senast ändrad: 08 apr-07 kl 11:35 av Eulalia »

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser