Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderryckning  (läst 1933 gånger)

hlslv

• Halland
Fjäderryckning
« skrivet: 29 mar-15 kl 15:30 »
Hej! Är nybörjare med höns... Har 4 st fify five flowery silver, ca 9 månader gamla). En av hönorna har börjat rycka fjädrar av de andra, på halsen på dem. Började med en och har sedan fortsatt till de andra två. Vi har testat med no-bite spray, blåspray och nu senast tjära. Inget hjälper. Vad kan vi göra?

gildar

• Halland
SV: Fjäderryckning
« Svar #1 skrivet: 08 apr-15 kl 18:53 »
ingen???

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 10 apr-15 kl 10:55 »
Du kan prova att sätta "mobbaren" separat från de andra ett tag, runt en vecka, de får inte se eller höra varandra.

När de sedan sätts ihop igen kan hon ha kommit på bättre tankar. Hjälper inte detta skulle jag omplacerat henne till någon som har äldre hönor som kan sätta henne på plats, alternativt tagit bort henne.

gildar

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-15 kl 11:12 »
tack för svar! Ska testa att ha henne på ett annat ställe. Dock är det svår om de inte ska höra varandra eftersom vi bor i villaområde och då inte har den största trädgården...

wahlgrens

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-15 kl 21:26 »
Jag hade en sån höna... Hopplös. Fick alla möjliga råd. Gav dem mer att göra. Kollade över fodret... ingen brist på något. Flyttade hönan ett tag till egen bur. Inget hjälpte. När hon var själv började hon istället plocka sina egna fjädrar. Till slut hittade jag en kompis som var villig att ge henne ett nytt hem. Då först slutade hon.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-15 kl 22:24 »
Kan det vara protein eller saltbrist? Har hört att det kan ge ilskna kannibalhöns. Kanske kan du prova att tillsätta något i kosten, tex sojamjöl.
Annars tror jag också på lite chockeffekter. Kanske kan du möblera om på sittpinnen när de slumrat till. Det tyckte jag hjälpte när jag köpte två unghöns till min ensamma höna. Efter det slutade hon hacka dem och de blev mer en grupp. Satte henne i mitten varje kväll och redan första ommöbleringsnatten började de mysa och bada ihop. Att skilja henne för länge, mer än ett par dagar från gruppen är jag tveksam till, då kanske du får ett omvänt läge sedan, att hon blir utmobbad istället.

Sonnarps naturbruk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 apr-15 kl 20:34 »
Testa att ändra ljuset. Är ljuset väldigt skarpt i hönshuset, så kan det stessa höns till att börja med fjäderplockning och hackning. Det finns lysrör som är avsedda för hönshus och dessa hittar du specifikationen på om du kolla på Jordbruksverkets hemsida. www.sjv.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser