Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlag till kycklingar  (läst 3297 gånger)

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
Underlag till kycklingar
« skrivet: 30 mar-15 kl 11:26 »
Har till min stora lycka kläckt fram fyra underbara vaktelkycklingar. ;D De är nu en vecka och 2 dagar. de är lortgrisar av ensorma proportionen och jag undrar nu vad jag ska ha dem på får underlag. Just nu disk duk i tyg. Det funkar ganska bra men allt blir ju kvar på duken och så kliver de runt i avföringen, inte så mysigt. Har hört att sand inte är bra då de är så små och kan äta ihjäl sig på det. Spån???? Funkar det vid denna ålder!
Tacksam för svar då jag är HELT ny på vaktlar
Även ogräs är grönt!!!!!

SofiaB

• Västergötland
SV: Underlag till kycklingar
« Svar #1 skrivet: 31 mar-15 kl 20:28 »
Jag har använt hö som strö. Inte för långa bitar utan mer hackade små bitar. Hackad halm borde ju fungera lika bra.

SofiaB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-15 kl 21:00 »
Provade nytt underlag idag. Turfmatta! En såndär dörrmatta som liknar "gräs". Kycklingen som hade börjat få fläkta ben har nu stöd och blir förhoppningsvis bättre:-)
Att jag inte kommit på detta tidigare... Skräp och skit trillar ned mellan "gräset". Bara att spola av, ska köpa en till att ha i när den andra är på tvätt:-D

Denar

• Småland
« Svar #3 skrivet: 20 apr-15 kl 11:20 »
Spån går hur bra som helst. Jag har fött upp 100-tals vaktelkycklingar på spån från dag 1 och aldrig haft några problem med det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

115 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser