Jahapp, min döda höna Klara kluck är obducerad och det var inget vidare besked. Cancer i hela kroppen till följd av någon av följande sjukdomar. Marek eller Aviär Leukosvirus, jag lutar åt det senare eftersom de (hon och en till som dog innan jul) inte hade några Mareksymptom och var i den åldern, runt äggläggningsdebut.
Nu undrar jag vad tusan jag ska göra med min kvarvarande höna? Finns det några alternativ till att ta bort, henne? Hon verkar inte sjuk, men bär väl på eländet. Ska jag köra hem henne till den jag köpte hönorna av (där jag fick eländet från början- de och vi har aldrig varit i kontakt med andra höns), eller blir hon ihjälmobbad då?
Eller ska jag tro veterinären, att vuxna höns skulle vara mer resistenta mot detta och skaffa en sådan?
Jag kan ju inte ha en ensam höna, men jag vill gärna uttömma möjligheterna innan jag avlivar. Några små kycklingar blir det ju inte förstås.
Jag blir så trött på det här nu, är det så att mängder med höns dör innan de är året och att alla flockar bär på sånt här?
Snart kommer ett nytt hönshus också, men det vet det tusan om jag vill ha fler efter det här.
Lotta