Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Marek eller aviär leukosvirus  (läst 1290 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Marek eller aviär leukosvirus
« skrivet: 30 mar-15 kl 17:45 »
Jahapp, min döda höna Klara kluck är obducerad och det var inget vidare besked. Cancer i hela kroppen till följd av någon av följande sjukdomar. Marek eller Aviär Leukosvirus, jag lutar åt det senare eftersom de (hon och en till som dog innan jul) inte hade några Mareksymptom och var i den åldern, runt äggläggningsdebut.
Nu undrar jag vad tusan jag ska göra med min kvarvarande höna? Finns det några alternativ till att ta bort, henne? Hon verkar inte sjuk, men bär väl på eländet. Ska jag köra hem henne till den jag köpte hönorna av (där jag fick eländet från början- de och vi har aldrig varit i kontakt med andra höns), eller blir hon ihjälmobbad då?
Eller ska jag tro veterinären, att vuxna höns skulle vara mer resistenta mot detta och skaffa en sådan?
Jag kan ju inte ha en ensam höna, men jag vill gärna uttömma möjligheterna innan jag avlivar. Några små kycklingar blir det ju inte förstås.
Jag blir så trött på det här nu, är det så att mängder med höns dör innan de är året och att alla flockar bär på sånt här?
Snart kommer ett nytt hönshus också, men det vet det tusan om jag vill ha fler efter det här.

Lotta

sonja på slätten

• Halland
SV: Marek eller aviär leukosvirus
« Svar #1 skrivet: 30 mar-15 kl 17:56 »
Leukovirus kan jag inte uttala mig om, men OM det är Marek, så ska du veta detta:  Nästan alla flockar bär på viruset, och nästan alla höns är resistenta mot det. Så om din kvaravarande höna klarar sig över värpstarten och närmsta tiden, är hon troligen resistent och alltså värd att behålla.
Olika raser är olika drabbade av Marek.  En del vaccinerar, och om man köper ovaccinerade kycklingar från en vaccinerad flock är det stor risk att de insjuknar eftersom de inte har "egen" immunitet. I Tyskland vaccineras mycket, så importerade djurs avkomma är riskabel. Samma sak med avkommor från industrihöns, vilka också vaccineras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-15 kl 19:20 »
Tack Sonja, men hur ska jag veta vad det var?

Här är symptomen på de döda hönsen:

Höna 1: Såg dålig, stod och hängde i flera veckor, fick svampig förstorad kräva och började till sist knycka med nacken på ett spasmiskt S format-vis. Åt och drack bra hela tiden tills spasmerna började. Avlivades vid 7 mån ca

Höna 2: Pigg som en mört fram tills de sista 3 dagarna. Då hängig, uppburrad, åt och drack dåligt.Tills hon bara låg. Avlivad vid 9 mån och obducerad. Små lymfos överallt i kroppen bland annat i lever, lungor, tarmar mm Hon hade även en förstorad njure och lite död vävnad i lungorna. Avlivad vid 10 mån

Ingen av dem hade börjat lägga ägg, det har dock den överlevande hönan Rut gjort sedan februari. Ska försöka ringa veterinären och fråga igen, men det lät inte som om de visste vilket det var.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-15 kl 19:44 »
Nej, det låter inte precis som typisk Marek. Visserligen kan det där med krävan tyda på det. Det är svårt det därmed hönssjukdomar,  de flesta veterinärer kan inte så mycket. Var det SVA som obducerade?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-15 kl 20:36 »
Hej igen Sonja, nej det var någon patolog i Spanien som veterinären skickade till. Veterinären i sig visste inte mycket om höns, tyvärr. Läste om Leukos på wikipedia att det kunde smitta till däggdjur, det stod det inget om på SVA:s sida men otrevligt om det är sant. Hon har ju blivit barnens knähöna, den sista, så vi har haft mycket närkontakt. Hon har till och med lärt sig en del trix. (Som att picka på en penna för att få ett frö och sånt.)
Kom på ett symptom till förresten -vattnig diarré.
Kanske bör jag ta bort henne och ha hönsfritt tills alla virus är döda, men jag avvaktar nog tills jag pratat om obduktionsrapporten en gång till med veterinären.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 30 mar-15 kl 20:44 »
Vad var/är det för slags höns?

Lotta.R

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 30 mar-15 kl 20:55 »
Dvärgkochin. Har du hört att det skulle vara vanligt med leukos på dem?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 30 mar-15 kl 21:40 »
Jag har läst att det är vanligt hos hobbyhöns över huvud taget.  Men ändå tycker jag nog att du haft ovanligt stor otur, om det var  leukos som de hade.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 31 mar-15 kl 21:10 »
Ja, vi har nog haft rejält med otur tyvärr.
Nu har jag bollats runt lite mellan SVA, veterinär och vårdguiden utan att bli klokare. En del tror Marek och en del Leukos, men det lutar åt Leukos.
Jag undrar nu om någon vet mer om detta elände. Jag har läst på nätet här och där att Aviär leukos kan smitta till däggdjur eller har gjort det under experiment (mao borde det då också kunna smitta människa). Stämmer det? På andra ställen står det att inte kan smitta?  Eller är det helt enkelt så att ingen klar forskning finns?
Att smittan finns i äggen låter ju rätt vidrigt faktiskt, och jag undrar om vi utsatt oss för något?
Eftersom den sista hönan Rut varit ensam i väntan på obduktionen har hon varit inne i köket med oss en del, (hon står och gastar i buren annars).
Känns inte roligt att avliva ett till synes friskt djur, men jag tar naturligtvis inga cancerrisker.
Är det så att området är dåligt utrett? Eller finns ett klart svar?
SVA säger att de inte TROR att man kan smittas, men läser man på engelska sidor så hittar man lite allt möjligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser