Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka raser, åldrar är mest motståndskraftiga mot Marek?  (läst 802 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Hej,
Jag undrar vilka raser och åldrar som är mest motståndskraftiga mot marek? Och ev. Leukos?
Jag har ju haft tre höns i min trädgård varav två dött (troligen marek eller leukos som jag fick med när jag köpte dem). Jag har nu en höna kvar som inte visar symptom, åkte till veterinären idag för att ta bort henne, men de protesterade och tyckte att det var dumt att ta bort henne när hon såg ut att vara i så strålande skick (ja, jag vet att det kan bryta ut senare, men hon kan ju också vara av den starkare typen man ska behålla). Hursomhelst tog jag till sist hem henne i sista stund, jag är ju förtjust i henne, och nu funderar jag på om jag ska våga skaffa ett par kompisar till henne och prova. (Jag säljer inga djur utan försöker bara få en fungerande hemmaflock).
Bör jag isåfall  skaffa en dv. kochin till, eller finns någon annan mer motståndskraftig ras?  Eller bör man ta en vaccinerad höna? det är det väl mest industrihöns som är? Tänkte köpa vuxna djur om de har mer motståndskraft.

karsan

• Södermanland
SV: Vilka raser, åldrar är mest motståndskraftiga mot Marek?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-15 kl 10:24 »
Jag skulle nog satsa på lantraser, från nån som håller höns under liknande omständigheter som dina. - Eller: Linkoso tror jag har en blandrasflock i Uppland.  Är  inte blandraser ofta friskare? Och billigare - eftersom du är rädd att de kan smittas.

sonja på slätten

• Halland
SV: Vilka raser, åldrar är mest motståndskraftiga mot Marek?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-15 kl 11:26 »
Inte min erfarenhet. Hade en kull blomme från inköpta ägg där alla hönor och nästan alla tuppar fick marek, de tålde inte kontakten med mina sussex, som aldrig blev sjuka, men uppenbarligen bar på smittan. Och några korsningar jag födde upp av broiler plus sussex fick marek allihopa.

Det snackas ofta illa om rasdjur över huvud taget, inte bara höns. Jag föder upp två raser, tills nyligen ofta ett hundratal kycklingar per år,  samma stammar som från början . I början, på 90-talet, fick vi ett och annat mareksfall bland det fåtal vi då födde upp.  Nu händer det kanske ett fall vartannat år om ens det. Mina höns ställs ut årligen och möter där diverse smittor, men aldrig någonsin har någon blivit sjuk av det.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser