Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om Kalkbensbehandling....igen  (läst 1093 gånger)

Cillas höns

• Småland
Fråga om Kalkbensbehandling....igen
« skrivet: 10 apr-15 kl 09:17 »
Hej! Med risk för att verka tjatig, jag håller på att försöka behandla min besättning mot kalkben. I tisdags fick de ett bad i såpvatten och så smörjde jag med Skillingaryd Hästsalva som ska vara bra sägs det. (Luktar väldigt gott faktiskt) Idag (fredag) blev det en ny strykning av salvan. MEN det här med att bada och borsta med hagelborste, vad händer om man inte gör det? Fått för mig att "kalken" förmodligen trillar bort av sig själv så småningom, bara man lyckas kväva kvalstren inne under eländet? Har jag fel? Det funkar nämligen inte för mig det där med bad. Är ensam om att fixa det här och kan inte hålla hönan/tuppen i vattnet så länge som det krävs för att det ska bli mjukt nog att borsta bort. En annan fråga, nu har jag smörjt två gånger med salvan, kan man i fortsättningen ta och doppa i vanlig matolja, säg en gång i veckan i någon månad eller så? Eller ska det göras oftare? Två gånger i veckan? Verkar inte kunna hitta något tydligt svar om detta. Det går väl ut på att strypa syretillförseln till kvalstren antar jag? Hoppas på svar, trots att jag tjatar om ett ämne som varit uppe såååå många gånger förrut. Känner mig som en idiot!  :-\

karsan

• Södermanland
SV: Fråga om Kalkbensbehandling....igen
« Svar #1 skrivet: 11 apr-15 kl 09:06 »
Ja, det där verkar jättejobbigt.  Jag har behandlat utan bad.  Smörjt med Tenutex och så vitt vaselin ovanpå (båda från apoteket, receptfritt) för att Tenutexen ska stanna kvar längre.  På kvällen.  Räckt med en enda behandling.

Jag är inte lika rädd för Tenutex som somliga verkar vara, efter att ha smetat det i huvudet på mina småbarn när de fått huvudlöss på dagis.

Cillas höns

• Småland
« Svar #2 skrivet: 12 apr-15 kl 09:26 »
Hur lång tid tog det innan kalkbeläggningen trillade av, minns du det? Jag funderar på om jag tog tillräckligt med salva också....mycket funderingar som du märker. :)

SofiaB

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-15 kl 12:50 »
Jag har använt salicylsyrevaselin(finns på apoteket), blandade i lite teatreeolja. Vaselinet mjukar upp och det blir lättare att få bort det hårda. Jag brukar torka rent och sedan gnugga med en hård tandborste. Större borste om det är mycket att få bort, typ en nagelborste eller skurborste. Efter en månad så kommer jag nu flytta över de tidigare dåliga hönsen till huvudgruppen.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 apr-15 kl 17:48 »
Hej, ja min behandling med tenutex och vaselin-  jag hade väl tänkt att upprepa om benen inte såg bättre ut efter 7-10 dar. Men det gjorde de.

Cillas höns

• Småland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-15 kl 11:53 »
Ok. Tacksam för era svar! Jag tänkte ta matolja denna veckan och doppa benen i. Bör kunna se någon förbättring snart då kanske. Jag behandlar alla i besättningen,  har läst att en del hönor kan nära viruset utan att det syns. Vill ju inte att det bryter ut igen om jag får bort det  :)

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 apr-15 kl 18:45 »
lite petimeter från mig: Det är inte virus, det är kvalster.  Mikroskopiska spindeldjur.

Cillas höns

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-15 kl 13:23 »
Ooops, ja det vet jag ju, att det är ett kvalster alltså. Förlåt!  ;)Får skylla på åldern....eller nåt...  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser