Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blundar  (läst 1274 gånger)

Wendy 1000

• Uppland
Blundar
« skrivet: 10 apr-15 kl 19:38 »
Hej!
Jag hittade idag en av mina äldsta hönor blundande med ena ögat och lite hopkrupen hållning. Jag kollad om hon reagerade att jag började närma mig det stängda ögat med fingret men hon fortsatte bara att blunda  ???
Så jag tog in henne och när hon satt i min famn för att bli undersökt så öppnade hon ögat. Sen har hon haft för det mesta stängt ögat men då och då så öppnar hon det. Hon klarar av att hoppa ner från saker och går ganska bra vad jag har sätt. Men hon har svårt att hitta det hon ska äta så om man håller mat framför henne ser hon det inte utan man måste visa det från det öppna ögats håll.
Jag undrar nu vad detta kan vara, om någon har någon erfarenhet av det samma kanske. För hon är en av mina äldsta hönor och jag är väldigt fäst vi henne så jag vill helst veta om det är något som man ska göra åt eller så...
Tacksam för svar  :)
(Hönan heter Roxanne och en snart 5 årig dv kochin höna)

Morgh

SV: Blundar
« Svar #1 skrivet: 17 jun-15 kl 09:39 »
Jag undrar om du fick veta var det var med din höna för jag har en höns med samma symptom bara lite värre. Hon öppnar inte alls det ögat och hon äter väldigt lite. Imorse när jag öppnade deras lucka och kom tillbaka efter en halvtimme var hon kvar på pinnen och det har aldrig hänt förut. Vad ska jag göra?

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Blundar
« Svar #2 skrivet: 25 jun-15 kl 07:43 »
Jag har en lohman som runt 1 års ålder råkade ut för något och blundade också på det sätt som ni beskriver.
Hon var allmänt hängig ett tag och jag trodde att hon skulle behöva avlivas men hon repade sig efter ett tag.
Ögat har ingen funktion alls idag, irisen har ändrat färg till nån slags grå skala. Hon riktar sitt friska öga framåt när hon går och tittar efter mat. Tog ett tag för henne att bekvämt hoppa omkring på pinnarna igen men nu är allt kanon.  Har döpt henne till Enöga :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

60 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser