Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundgård goes hönsgård?  (läst 2198 gånger)

Björkman

• Västergötland
Hundgård goes hönsgård?
« skrivet: 12 apr-15 kl 18:40 »
Vi har en hundgård på vår tomt som vi funderar på skulle kunna funka som en hönsgård? Tyvärr var det ovanligt kortväxta hundar som bodde där tidigare så hundhuset är bara cirka 1 m2 invändigt med en höjd på 60 cm. Själva gården mäter cirka 20 m2. Vi bor precis granne med skogen som hyser goda bestånd av räv och annat småvilt. På bifogad bild visas gården med inhägnad. Vi har nu en stor hög med frågor:

1. Eftersom vi önskar komma igång så snabbt som möjligt funderar vi på om vi kan använda hus och gård i befintligt skick?
2. Om ja, hur många höns kan vi där hysa?
3. Dvärghöns?
4. Jag gissar att det bästa är om vi modifierar både hus och gård lite, vad är  det minsta vi behöver göra?
5. Enklaste modifikationen på taket skulle vara att höja det. Markytan blir då fortsatt 1 m2 men man skulle kunna få in ett fönster på sydsidan och kanske höja upp takhöjden till 1.5 m. Skulle detta påverka hur många höns vi kan hysa?
6. Behöver vi täta innergården ytterligare? Jag tror inte att en räv skulle kunna ta sig in men jag gissar att en iller skulle kunna smita igenom.
7. Behöver vi höja staketet? Finns det risk att hönsen smiter med så lågt staket? Rovfåglar? Kanske behöver vi bygga ett nättak?

Alla tips och idéer mottages tacksamt. Vi har redan läst lite böcker i ämnet så vi är lite insatta men söker mer information specifikt kopplat till våra förutsättningar. Tack på förhand.

karsan

• Södermanland
SV: Hundgård goes hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-15 kl 08:53 »
Ja, jag tror det är bra att höja taket.  Höns gillar att sitta högt på natten. Dessutom bra för folk att kunna stå rak när man gör  rent och grejar med vatten och foder, t.ex. Och så kan man ha reden under bajsbrädan, t.ex.

Bra med mera fönster. Jag tror förresten det är ett krav enl Jordbruksverkets regler.

Dvärghöns är bra. Man kan ha flera, så det blir inte så sårbart om en skulle bli sjuk el dyl.  Men jag skulle nog ändå inte ha fler än fem dvärghöns på 1 kvm även om det är tillåtet.

Definitivt nät över rastgården.  Höken är en fara för hönsen lite överallt.  Det behöver inte vara ett kraftigt nät.   Och så håller det hönsen inne.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 13 apr-15 kl 09:12 »
Hundhuset kräver en hel del ombyggnation.
Jag tänker direkt på vårt problem och det är att hönshuset jag byggde blev för litet ganska fort.

Huset som står sidan om? Vad används det till? Kan det bli hönshus i stället?
Då har man gott om plats att få en större flock.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Björkman

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-15 kl 07:59 »
Tack för svar. I nuläget lutar det åt att vi får bygga om hela konstruktionen.

Stormcrow

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 16 apr-15 kl 08:19 »
Om hundhuset är i bra skick borde det gå att sälja för avflyttning, sen kan ni köpa en förrådsbod eller liknande i bygghandeln, som ni sen anpassar för höns. Alternativt om ni kan, så köp virke för pengarna och bygg eget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser