Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa strömedlet i hönshus - halmströpellets? Nåt annat?  (läst 4427 gånger)

tillerosa

• Jämtland
Fungerar det att använda halmströpellets på golvet i ett hönshus? Jag har inte själv sett hur de ser ut, och tänker att små pellets kanske hönsen får för sig att äta. Jag blir inte klok på vad som är det ideala strömedlet - träspån funkar bra och är billigt, men det är svårare att använda utmockad gödsel i odlingar. Gödslad torvströ går jättebra att använda som jordförbättring, men det dammar och gör att hönshuset blir ganska mörkt. Därför funderar jag på halmströpellets. Vad tror ni? Någon som har bättre idéer?

Nina W

• Värmland
SV: Bästa strömedlet i hönshus - halmströpellets? Nåt annat?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-15 kl 12:37 »
Jag har använt halmströpellets till hästen och det har så stora pettetter att det inte är någon risk för att hönsen sväljer dom. Men hönsen är för lätta för att trampa sönder dom - det får du göra själv. För om dom inte är söndertrampade så suger halmpetterna inte åt sig gödseln, så det behövs. Jag använder torvströ i botten och hö överst och så byter jag ut höet minst varannan vecka, helst varje. Dom äter lite av de finaste bladen i höet och så krafsar dom glatt ner sig till torven och badar i den.

Johannele

• Finland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-15 kl 17:47 »
Jag kan inte svara på frågan men såg att det fanns en liknande tråd med många svar längre ner: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=172695.0
Kanske den kan vara till hjälp! Eller kanske du redan sett den?

tillerosa

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-15 kl 21:29 »
Tack för svar båda två! Nina W, av någon anledning har jag inte tänkt på att man kan kombinera torv och hö ... men det vore ju smidigt eftersom jag kan ta det fåren ratar. Och Johannele, jag sökte på "halmströpellets" men fick inga träffar. Det är knepigt att finna rätt sökord, tycker jag. Hur som verkade ju någon tycka att det fungerar med pellets. Men det där Easy-Strö måste jag nog ta och testa, om det finns en återförsäljare i närheten. Godkväll på er!

Sonnarps naturbruk

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 apr-15 kl 22:08 »
Vi använder vanlig eldningspellets och det funkar fint. vi har även testat halmpellets, men det ger mer lukt och varar inte så länge. Skall man använda gödseln i sina odlingar så kan halmpellets nog varar bättre. Vår gödsel blandas upp med stora mängder kogödsel, så det saknar betydelse om det är onödigt mycket sågspån i.

idavag

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 apr-15 kl 20:35 »
när du använder eldningspellets, fuktar du upp den innan då så den luckras upp eller lägger du in pelletsen som den är?

Sonnarps naturbruk

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 apr-15 kl 20:56 »
när du använder eldningspellets, fuktar du upp den innan då så den luckras upp eller lägger du in pelletsen som den är?

Vi gör ingenting alls med den, hönsen sprätter sönder den själv

idavag

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 29 apr-15 kl 21:49 »
ok. tack! läste att det var många som använde det, men vart osäker när jag kom hem med det om jag skulle göra nåt med det så der här bara stått tills nu :-)

Lotta Liwergren

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 maj-15 kl 00:36 »
Klipper gräs, torkar det (noga). Lägger det i säckar och häller ut det.

zombivarg

• Jag kan inte leva utan mit liv
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 maj-15 kl 15:45 »
Hampa strö, ljust, dammar inte och är jätte bra att kompostera/ lägga i odlingar.
When you can live forever
What do you live for

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 07 maj-15 kl 13:44 »
Var får du tag på hampaströ+ ?Skulle vilja testa det.

Banelinjen

• -
« Svar #11 skrivet: 08 maj-15 kl 19:26 »
Hampaströ finns bland annat på granngården. 130-140 kr för en säck om jag minns rätt:)

Skogsstjärna

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 maj-15 kl 15:37 »
Tack för tipset! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

148 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser