Alla riktigt robusta och rejäla svenska spisar har så förbaskat små luckor och man måste slänga in ved precis hela tiden.
Dom läcker också luft som såll....
Ska man ha modernare spisar så är dom så komplexa och sköra.. tunn plåt och dylikt.
Jag vill ha en pjäs som håller i hundra år!
Ska också vara något som man "enkelt" kan montera in en en vattensköld på.
Något man kan få rimmligt tätt så man kan kontrollera förbränningen.
Såg filmen, och det verkade som om han hade en sorts spispanna. Vi har en dylik här i huset, och jag kan besvara frågan
Är spispanna den optimala lösningen på uppvärmings/matlagningsproblemet? med ett rungande
Njaaa...Det bästa, om du har plats, är två separata enheter.
En någorlunda modern kökspanna (för rimligt pris en begagnad Norrahammar eller, som de nyare heter, Parca) är bra isolerad vilket gör att de inte ger ifrån sig en massa strålningsvärme, vilket är bra på sommaren om en bara vill elda för varmvatten i sin pannberedare. En spispanna strålar sjukt mycket värme, vilket gör att vi har en fläkt för att göra köket mindre bastulikt under den varma årstiden...
Håller med
torbjorn, 3027 är min älsklingsspis! Hyggligt stor eldstad, bra häll och rejäl ugn samt värmeskåp. Asklådan är också rejäl, till skillnad från miniasklådan i din ena länkspis.
Det där med att läcka luft förstår jag inte? En ska ha drag i skorstenen så rökgaserna går ut där, då gör det inget att det är små glipor runt plattorna och så.
Lycka till med ditt val!