Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparation av gammal rörspis?  (läst 1726 gånger)

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
Reparation av gammal rörspis?
« skrivet: 06 maj-15 kl 17:23 »
Bor i ett soldattorp med en kalkad rörspis som fått eldningsförbud. Går de att fixa?  ???  Finns det någon som gör sådant nu? Har någon här lyckats fixa till en, så att den fått godkänt?
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Reparation av gammal rörspis?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-15 kl 18:32 »
Allt går att fixa, men det kan vara rejäl arbetsskillnad mellan olika fel.

Vad är dåligt och varför har den eldningsförbud?

FårEtt

• -
« Svar #2 skrivet: 06 maj-15 kl 19:50 »
En rörspis är samma sak som en kakelugn fast utan det lyxiga kaklet som estetiskt ytskikt. Rimligen murar man om dem på samma vis, men slipper det som förmodligen är svårast, att få kaklet snyggt och kan bara putsa istället.

Men du bör först ta reda på vad som behöver göras. Eldningsförbud inträder automatiskt bara av att du inte har sotat och besiktigat eldstaden som du ska. Så det i sig säger inte ens att det är något fel på den. Om den underkänts i en besiktning så bör det väl framgå av protokollet vad som var fel då. Vad har sotaren sagt? Och är det själva rörspisen eller pipan ovanför som är dålig?

En murare som gör kakelugnar borde absolut kunna hjälpa dig. Men var försiktig med dem som aldrig jobbat med äldre metoder innan.

Björnberg

• Hellre borde jag än måste!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-15 kl 10:28 »
Spisen underkändes vid en provtryckning för många år sedan. Enligt sotaren var det enda att göra: Riv ner och släng ut.  :(
Huset har ju satt sig under >150 år, varav mycket verkar vilja vila runt murstocken. Vill ju inte bråka med mitt gamla skötebarn mer än nödvändigt, men skulle behöva värmekällan.  :-\
"You can´t put your arms around a memory." Kom ihåg att leva idag!

kurt

« Svar #4 skrivet: 07 maj-15 kl 11:19 »
Du måste ändå veta om det i så fall bara är spisen som läcker, eller om det också behöver göras något åt skorstenen också, vilket kan vara lättare att göra medan man renoverar en spis

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 11 maj-15 kl 23:46 »
...Beror på vad som är fel...vet dom som bara kört ner rent original järnrör i skorstenen med dimension som precis går ner...för mig pipan bestod av murad gråsten.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 maj-15 kl 07:30 »
Plocka ned spisen sten för sten, fota varje varv eller skriv/rita. Är skorstenen dålig så är det ett bra tillfälle som kurt skriver att t ex glidgjuta när du har kanalen lättåtkomlig. Gör rent tegelstenarna och mura upp spisen igen. Ta det varligt så du inte tar för många varv per dag och använd helst eldfast bruk. Du kommer nog behöva byta ut några stenar också.

kurt

« Svar #7 skrivet: 12 maj-15 kl 08:36 »
Rörspisar bör muras med lera, inte eldfast bruk

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser