Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan tuppen skadat hönan med sin vikt?  (läst 953 gånger)

GnoBB

• Västergötland
Kan tuppen skadat hönan med sin vikt?
« skrivet: 18 maj-15 kl 09:52 »
Stod och såg när tupp-ynglingen klev upp på hönan och fick alfa-tuppen upp som trea.....Det blev avbrutet ganska snart men hönan låg kvar. Jag lyfte upp henne och lade in henne I hönshuset.
Efter ett dygn låg hon kvar med ena benet lite släpandes och hon verkar stödja sig på vingarna.
Kan det var ett benbrott eller har benet kanske gått ur led?

Är det någon med erfarnehet som vet om man kan fixa det själv eller är det huggkubben?

:(
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Weasel

• Skåne
SV: Kan tuppen skadat hönan med sin vikt?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 09:55 »
Säkert har hon blivit skadad av deras vikt. Antingen i ryggen eller benet.
När hon inte repat sig på ett dygn hade jag inte låtit henne lida mer.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 maj-15 kl 14:21 »
 :'(

Så himla surt på den fina hönan....

Men det är nog som du säger inte mycket annat att välja på.

Jag får kika på henne senare när jag är hemma från arbetet. Hon har en avskild plats med mat o vatten så hon får vara I fred I varje fall.... :-\

Tuppaf-n rök på direkten och ligger för att möra sig I kylen nu. (fast det är ett överskott på tuppar så hans dagar var ändå räknade, men jag skall villigt erkänna att det bevittnade "övergreppet" gjorde det lättare att ta han direkt)

Amiz65

« Svar #3 skrivet: 04 jun-15 kl 20:30 »
Jag har haft liknande problem med att tuppens två favorithönor blivit "benlösa" och haltat med jämna mellanrum. Efter lite extra omsorg (och tuppfritt) några dagar upp till en vecka i "sjukstugan" så har benet självläkt och hönan börjat gå bra igen. För några veckor sedan gav jag bort tuppen och sedan dess har jag inga problem med halta hönor.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jun-15 kl 10:33 »
Ok, det är då inte helt ovanligt...

Jag försökte med sjukstuga I nästan en vecka men ingen märkbar förbättring.
Det tog verkligen emot att ta bort henne.

Som grädde på moset gick den sista tuppen som jag valt att behålla och ramla ner och bröt nacken.....  :'(

Så nu fick man gå och köpa nytt blod från en annan linje... vilket iofs kändes rätt bra och faktiskt var något jag tänkte på från början. 11 nya 2 månaders där säkert 2-3 tuppar finns. Så det skall väl bli ordning och reda igen  (:)

Sussex upplever jag som relativt lätta att urskilja tupp och höna. (från en "nybörjares" sätt att se det)

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser