Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna har segt äggskal hängande ur rumpan  (läst 1369 gånger)

esthermanchester

höna har segt äggskal hängande ur rumpan
« skrivet: 20 maj-15 kl 16:52 »
Jag har haft mina 4 lohman hönor i dryga två veckor och som nybörjare med höns är det mycket som jag har svårt att avgöra själv. Jag tror de är omkring 2 till 3 år men är osäker.

Endast en av hönorna värper, och hon har värpt nästan 1 ägg om dagen. Hon har nu vid två tillfällen haft en seg vit tråd hängande ur kloken som jag tycker påminner om ett äggskal som inte utvecklats klart. Jag har fått dra ur den för hon blir inte av med den och hon verkar besvärad av det. I övrigt är det en av hönorna som har en oljig svart avföring, misstänker att det är hon. Dessutom är hon kal om rumpan/magen.

Vad kan det vara? Och hur kan jag hjälpa henne?

sonja på slätten

• Halland
SV: höna har segt äggskal hängande ur rumpan
« Svar #1 skrivet: 20 maj-15 kl 17:10 »
Är detta f.d. industrihönor? I så fall är det nog så att de "gjort sitt". Kala partier behöver inte bero på sjukdom eller ohyra, utan vanligen på "medsystrar". Dessutom är det helt normalt så att inte hela kroppen är jämnt täckt av fjädrar, fast de som finns täcker de mindre befjädrade partierna, så det syns inte.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-15 kl 21:28 »
Sonja har nog tyvärr rätt. Jag lånade hem sk. "sommarhönor" innan jag skaffade egna höns.(rekommenderar inte det, pga ev smittor om man vill skaffa egna sedan). Hursomhelst, vita lohmans var det och de hade just skinnslamsor (outvecklade äggskal) hängandes i rumpan. Dessutom vitgult klägg, som luktade mycket  illa. Det låter som dina hönor har äggledarinflammation, det kan i och för sig botas med penicillin, tex flagyl, men kommer ofta tillbaka har jag hört.
Jag hade nog provat med det och gett dem en chans, men jag är nog en rätt blödig hobbyhönsare också.

esthermanchester

« Svar #3 skrivet: 23 jun-15 kl 23:23 »
Tack båda för era råd! Det kan mycket väl vara äggledarinflammation, har läst om det.

Uppföljningen är så tragisk att två nu har insjuknat och dött. Dock inte den med outvecklade äggskal hängande från kloaken. Detta har heller inte hänt igen den senaste månaden och de två som är kvar verkar pigga, matglada och allmänt nyfikna.

Nu är bara frågan om det är så klokt att skaffa två friska unghöns till flocken eller om de gamla riskerar att smitta de nya.

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser