Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorstensdrag - ventilation. Nybygge  (läst 1427 gånger)

Davvve

• -
Skorstensdrag - ventilation. Nybygge
« skrivet: 06 jun-15 kl 12:20 »
Hur bra drag kan man få i skorstenen hos en modern kakelugn? Skulle man kunna koppla frånluftventilationen till en modern kakelugn och på så sätt få godtagbar ventilation av kök och badrum.

Skorsten drygt 8 meter hög.

Givetvis inte alltid utan som ett reservsystem den dagen som elen av någon anledning slås ut, värmeväxling skulle i viss mån ske genom att luften tas från taket och leds via grunden. Resten av tiden ventileras huset med ftx via inneluftsuppvärmd krypgrund.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Skorstensdrag - ventilation. Nybygge
« Svar #1 skrivet: 06 jun-15 kl 12:35 »
Inget man får göra egentligen, men under tiden du eldar i kakelugnen så får du ju ett hyffsat sug som går att utnyttja en del av.

Betydligt enklare att köpa en liten inverter och ett fritidsbatteri så kan du köra dina vanliga fläktar även vid ett strömavbrott. Det är ett vanligt sätt att få driftsäkerhet av nödvändiga cirkulationspumpar och fläktar vid strömavbrott. Använd sinus eller sinusliknande inverter annars blir det kanske problem med motorstyrningar.

Davvve

• -
« Svar #2 skrivet: 06 jun-15 kl 12:53 »
Ok. Betydligt enklare blir det inte. Men en lösning vi klart har i åtanke.

Rören för frånluft kommer att gå precis bredvid kaminen så en avstickare dit är inget större problem. Jag bör väl dock ha ytterligare en kanal för ren friskluft. Men tänkte att det vore bra om man åtminstone kunde växla mellan dem.

Hur många liter/s kan man räkna med att få ut genom skorstenen?

Vad är anledningen till att det inte är tillåtet?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jun-15 kl 13:41 »
Det har väl blivit bakbrand i något skitigt ventilationsrör någon gång. (Och skulle det hända så blir det inte kul med försäkringsbolaget).

Undertrycket är ju inte så stort i en pipa efter en kakelugn, och medan du eldar så behöver du strypa flödet för att få rätt förbränning i ugnen. Du kommer inte i närheten av vad du vill ha i köksfläkten, det fungerar nog bättre till badrummet.

Har du strömavbrott så använder du väl inte duschen eller elspisen? Minimalt behov för fläktning då. Och att hålla igång ftx:n så ventilationen går normalt är väl inte tokigt?

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 06 jun-15 kl 20:47 »
Kakelugns iden kan du lägga ner direkt ! Om du nödvändigtvis måste ha ventilation igång så köp ett elverk som du även kan ha till lyse och andra förbrukare.

Davvve

• -
« Svar #5 skrivet: 13 jun-15 kl 18:04 »
Jo. Det får nog bli en vanlig platta på mark trots att jag är lite skeptisk till den konstruktionen.

Anledningen till tråden var egentligen att jag blev lite inspirerad av floormate-grunden.  http://www.isover.se/konstruktionsl%C3%B6sningar/grund+och+k%C3%A4llare/g-c3-204+floormategrunden+(styrofoam)

Jag såg en fördel i att ha en stor massa under plattan som kunde jämna ut temperaturskillnader, samtidigt som ett ständigt undertryck skulle minimera riskerna med radon. Dessutom skulle man få relativt varma golv utan golvvärme som torkar ut trä och värmer upp marken under. Under floormategrunden skulle det ligga minst 20cm xps.

Samtidigt tänkte jag att man borde kunna maximera värmeutbytet genom att man låter den varma luften vid taket gå via golvet innan den sista värmen värmer friskluften som blåses in i taknivå.

När man eldade skulle tilluften kunna tas från badrummen och samtidigt ventilera grunden.

Vad tror ni om floormategrunden vs. Vanlig platta på mark?

Edit: Kanske borde jag starta en ny tråd om grundlösningen i bygga &renovera?
« Senast ändrad: 13 jun-15 kl 18:16 av Davvve »

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 13 jun-15 kl 22:51 »
Gör en sedvanlig platta och bygg på.Finns ju idag bra ventilations system med värme återvinning så det värmer och byter luft under kontrollerade former . Radon finns ju i marken lite varstans .Dom flesta radonproblemen kom ju av blåbetongen.Och nu passar man i reklamen på att dra nytta av den skräcken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser