Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva off grid - får man det?  (läst 12023 gånger)

henrikbo

• Skåne
Leva off grid - får man det?
« skrivet: 15 jun-15 kl 21:17 »
Hej

Vi har en stuga i Hørby - Wastantorp  i Skåne - Vi vil gerne leva off grid der, vi har just nu tilslutning til Kraftringen - min fråga er om vi får stoppe og stänga vores el kabel - er der noget i Svenska lag, som stopper detta ?

Hvad skal vi skriva til Kraftringen ?

Mange Tak

Henrik Jensen
København

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Leva off grid - får man det?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-15 kl 21:23 »
Du skriver helt enkelt att du vill avsluta abonnemanget och vill ta bort mätaren.
Och när du vill att det skall ske.

Det finns inget i svensk lagstiftning som säger att man måste ha framdragen ström.
Dock finns det ett krux.
Om du ändrar dig och vill koppla på ström igen om några år så kan kraftbolaget anse att den kabeln som finns inte lever upp till gällande standard och kräver att du skall lägga ner ny. Då kan det bli ruskigt dyrt.
Är du abonnent och kabeln faller för standard kraven så står kraftbolaget för det.
Vill du undvika sådant så kan du gå ner till minsta möjliga huvudsäkring istället och ha minimal el till belysning och dator.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsola

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 jun-15 kl 15:32 »
 Har det en gång funnits el till en fastighet så är servisavgiften betalad och då ska det bara vara att koppla på igen. Då är det kraftbolagets ansvar att byta kabeln om den är för dålig.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 19 jun-15 kl 15:36 »
Har det en gång funnits el till en fastighet så är servisavgiften betalad och då ska det bara vara att koppla på igen. Då är det kraftbolagets ansvar att byta kabeln om den är för dålig.
Så enkelt är det inte, de kan bestämma sig för att ta betalt för anslutningen en gång till om de vill, även om kabeln finns och inte byts. Det var vad fortums gubbar sa till mig när de anslöt min stuga som hade stått strömlös i många år. De ansåg att jag hade haft tur som kommit undan, det var tydligen inte självklart. Sedan kan det hända att andra elbolag arbetar på ett annat sätt.

Skogsola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jun-15 kl 16:07 »
 Fortum är kända för att vara hemska men de lär inte kunna bryta den praxis som gäller oavsett att de surar lite.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 19 jun-15 kl 22:12 »
Så djävligt är det om man kopplar bort elanläggningen. Det är ingen ide att försöka lura sig själv eller andra om hur det "borde" vara.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 19 jun-15 kl 22:17 »
Sedan är det en fälla till, som jag själv höll på att gå i. Nu för tiden håller elbolagen på och gräver ner kablarna överallt för att stormsäkra. Är strömmen avstängd gräver de inte ner någon kabel, då river de bara den gamla. Sedan kan jag garantera att det kommer kosta att få tillbaka strömmen. Huset sjunker också minst 100k i värde.

Zebulon

• Nybliven lantis
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 jun-15 kl 08:15 »

Stämmer inte. Dessutom, varför skulle de sörja för underhållet av en kabel fram till ett hus som ingen betalar för.
”Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder.”

husbehov

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-15 kl 08:39 »
jag undrar lite över det med då jag tänkte koppla bort mej den sista aprill nästa år . beroende på hur bra vintern går , tänkte ha 230v till en batteriladdare dåliga dagar och senare en dieselgenerator . det jag tänkte på var hur man gör ? ringer till e-on och säger hej jag vill inte förlänga mitt abonnemang eller ha eran el alls ? tänkte ju att möjligheten att ha 230v ska finnas kvar om man någon gång skulle vilja flytta och blivande ägare inte vill leva så spartanskt  som jag gör . har inte bestämt mej om jag ska gå ner till mini huvudsäkring annars så jag kan köra en batteriladdare som backup . vet någon vad den fasta avgiften skulle bli om jag tog den minsta ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 30 jun-15 kl 09:30 »
Det är ju så många aktörer på marknaden, så man måste nog ta kontakt med dem och göra upp om man vill ha något vilande lågprisalternativ. Nätägaren är det väl egentligen man skall prata med.

Här blev jag trött på dålig service vad gäller telefontrådarna, så jag klippte tråden vid huset, rullade upp den och hängde den på den närmaste stolpen. Sedan ringde jag och talade om att de fått ett till avbrott som de inte behövde åtgärda >:( Men det skulle jag nog inte vilja göra med elen, det är trots allt en bra produkt som man har svårt att ersätta till rimligt pris. Och näste man på gården kanske inte gillar mina idéer, som husbehov tog upp.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 30 jun-15 kl 09:30 »
jag undrar lite över det med då jag tänkte koppla bort mej den sista aprill nästa år . beroende på hur bra vintern går , tänkte ha 230v till en batteriladdare dåliga dagar och senare en dieselgenerator . det jag tänkte på var hur man gör ? ringer till e-on och säger hej jag vill inte förlänga mitt abonnemang eller ha eran el alls ? tänkte ju att möjligheten att ha 230v ska finnas kvar om man någon gång skulle vilja flytta och blivande ägare inte vill leva så spartanskt  som jag gör . har inte bestämt mej om jag ska gå ner till mini huvudsäkring annars så jag kan köra en batteriladdare som backup . vet någon vad den fasta avgiften skulle bli om jag tog den minsta ?
Hur stor säkring har du nu? Jag tror 3x16A är det minsta man kan ha. Jag vet inte vad E-on tar men hos fortum har jag betalat 425kr i fast årsavgift för elen och hos vattenfall nu 230kr. Sedan tillkommer 2390kr i fast avgift för fortums elnät. Men det varierar säkert lite hos bolagen.

husbehov

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 30 jun-15 kl 10:11 »
16 kör jag på nu . men tror man kan gå ner på 8 . hade räckt med nästan inget för mej för från februari till november så klarar jag mej på det jag har (ganska säker)  jag har knappt några förbrukare nu eller  så småningom heller som behöver några större strömmar heller . tänkte om man bara kan säga till t.ex e-on att dom bara kan skruva ur huvudsäkringarna så är vi nöjda och glada eller om de vill skruva ur elmätare och klippa kabel så man förstår vad hemsk man är som vill va utan elräkning? just det att man ska betala för att få använda deras nät gör att jag vill gå all in och bara säga hej då med rådande elpriser . jag betalar mer i fasta avgifter än vad jag använder deras el och att koppla bort mej ger ganska mycket pengar till diesel på vintern till generatorn så rent ekonomiskt kan jag koppla bort mej helt , om det inte finns ett ekonomiskt sätt att få ner de fasta avgifterna såpass att det inte blir lönsamt med generator kontra bekvämligheten. mycket som snurrar i huvet nu

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 30 jun-15 kl 10:19 »
Nja, jag har alltså fasta avgifter på 218kr i månaden, det skulle jag absolut inte krångla med dieselelverk för.

husbehov

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 jun-15 kl 10:28 »
jo jag har bortåt 300 har jag för mej . blir ju ca 3600 om året . låter som mycket diesel åt en generator till 2 månader och mina batterier gör att jag kan stå i ca 1 vecka utan sol och vind . klurigt dilemma . jag vill koppla bort mej men latmasken säger att jag borde vara kopplad . det låter nästan bättre att vara okopplad än kopplad . fri vs kopplad , snurr i mitt huvud

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 30 jun-15 kl 10:35 »
Skönt att kunna köra tvättmaskinen och annat som tar mycket ström. Du kanske har svets och andra energislukande maskiner?

husbehov

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-15 kl 10:47 »
jo 3-fas svets har jag . tvättmaskin för 12v håller jag på att klura på just nu men har en liten redan som drar 140w bara men är för liten . med just dieselelverk med 3-fas uttag hade jag tänkt just för att kunna svetsa , annars klarar man ju sig inte :) och en 1-fas pinne har man ju men den går oxå på elverk sen . annars har jag ju bara en 12v tv som drar 25w med en liten dator man sätter i hdmi uttaget och driver med ett usb uttag och en rauter som drar 2 a några lampor och en vattenpump samt en 12v frys (sparar till den just nu) och matkällare som kyl och eldar med ved i kaminen ( snart vedspis) håller just nu på att bygga en vedeldad varmvattenberedare i rostfritt syrafast stål med så jag inte behöver bekymra mej om rost såklart . så jag behöver mest bara starkström till svetsen egentligen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-15 kl 10:50 »
Ring till dem och kolla om du kan få vilande ett år eller två. Jag skickade en e-post till vattenfall, och fick rabatt 10% utan att jag egentligen frågade efter det, så de är inte så stelbenta som förr.

Jag har i min (rullande) femårsplan tänkt klippa kabeln. Tanken är att bli självförsörjande och jag gillar verkligen inte alla dessa regler och bestämmelser som följer om man skall mata ut överskottet på nätet, så i nuvarande system så dumpar jag hellre elen i ackumulatortanken. Men jag hoppas på ett smart elnät och enklare regler så det känns välkommet att bidra till samhällets elförsörjning och minska sårbarheten, så det är min andra orsak till att inte klippa kabeln när jag är klar.

husbehov

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jun-15 kl 11:14 »
nej men jag tänkte att kabel och allt ska finnas kvar bara att de stänger av strömmen . ja jag får ringa helt enkelt . men är inte dags ännu och vet inte förens efter vintern hur det kommer se ut . det är nu i vinter jag ska prova allt i sin helhet

husbehov

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jun-15 kl 11:21 »
jag har med tänkt bli relativt självförsörjande . iaf på energi och tobak samt lite mat med så man kan klara sig längre perioder utan statligt stöd på något vis. inga skulder ( uppnåligt inom en 5 årsperiod för mej) troligen tidigare . då kan jag ha full koll på det mesta och det sköter man för övrigt själv med. så man blir lite utav ett spöke i den digitaliserade världen ( om man vill) man får ju så många valmöjligheter i livet av en sån omställning

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 30 jun-15 kl 11:43 »
Ja, det känns som att man borde kunna vara självförsörjande med råge inom några områden man gillar och behärskar hyfsat. Sedan får man byta med andra som har andra intressen. Svårt att motivera sig för fullständig självförsörjning.

Elen går ju bra att mata ut, lite värre med värmen när man som jag bara har en granne inom rimligt avstånd. Då är det lättare att byta ägg mot potatis ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser