Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missbildad fot på kycklingen  (läst 2750 gånger)

AW

• Skåne
Missbildad fot på kycklingen
« skrivet: 17 jun-15 kl 09:17 »
Någon som sett ett sådan här fot på en kyckling. Den är snart tre veckor och verkar må bra på alla sätt, men fossingen ser ju inte helt rätt ut. Kommer den att få problem längre fram med detta eller kan en höna leva med en sådan fot?

Melas

• Småland
SV: Missbildad fot på kycklingen
« Svar #1 skrivet: 26 jul-15 kl 13:15 »
Hej! Den blommehöna jag köpte häromdagen hade likadana fötter. Det verkar vara lite svårare före henne att greppa men hon sitter på pinnar i alla fall. Jag skulle också vilja veta vad det beror på.

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 jul-15 kl 21:59 »
Hej, har sett på engelska sidor att såna tår kan spjälkas upp så att de blir nästan normala iallafall om man gör det tidigt, prova att googla och se. ;D

Gamina

« Svar #3 skrivet: 27 jul-15 kl 22:16 »
Den kycklingen skulle jag ta bort. Det där är för mycket för att jag skulle se det som försvarbart. Den kommer inte kunna krafsa i jorden på ett bra sätt utan det kommer ske med foten istället för klorna. Klorna kommer därmed inte slitas utan växa sig ohanterligt långa. Visst det går att hålla efter med klotång men det är bara en kosmetisk lösning på ett större problem.
Har den otur kommer lederna bräckas fel så den har ont i varje steg den tar.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #4 skrivet: 27 jul-15 kl 22:18 »
Hej, har sett på engelska sidor att såna tår kan spjälkas upp så att de blir nästan normala iallafall om man gör det tidigt, prova att googla och se. ;D
Tror 3 veckors ålder är för sent. Det ska vad jag läst göras omedelbart efter kläckningen.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser