Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DU hönskunnige!! Ge mej ditt råd ang galen(?) hönshuside!!  (läst 2566 gånger)

Botorpskan

Tack för att du tar dej tid!

Bifogar en bild nedan på ett enkelt redskapsskjul från varuhuset Jula som jag helt enkelt undrar om hönskännare tror kan fungera som hem åt 3 hönor.
Mått; Höjd 1,64m   Bredd 1,49m   Djup 78cm

Visionen är;
~ Bygga en stabil, skyddande och säker grund av lecablock, rovdjursnät mm
~ Isolera väggar, tak & dörrar med glasfiberull el frigolit, vilket som passar bäst ur tex hygiensynpunkt mm
~ Klä insidan med oljad och motståndskraftig plyfa (alt billigare material som målas med många lager tålig plastfärg som enkelt kan sköljas av med vattenslang?)
~ Inreda ena halvan med två hyllplan i plyfa,
~ Översta hyllsektionerna förses med sittpinne hängandes i kedja från taket (kompostgaller och tidningspapper under) Bra med pinnen högt upp, varmare klimat där vintertid när värmen letar sej uppåt?
~ Mellersta hyllsektionen blir värpreden, tänker 3 st liggande hinkar av fyrkantig modell (för att maximera utrymmet. Kanske den sorten som finns att köpa på Ikea som sophink?)
~ Understa sektionen mat & vatten? Eller bör jag ha dessa hängandes i andra delen av skjulet?
~ Lucka till inhägnad uteplats (som förövrigt blir ganska rejäl i en intilliggande skogsdunge) hamnar i golvhöjd på ena kortsidan.
~ Ventilation högt upp på samma sida som luckan.

KAN DETTA FUNKA???? Eller är det en glädjekalkyl?
Ge mej tips och synpunkter! ALLT emottages tacksamt!

På sikt har jag tänkt utveckla en gammal dröm om höns i större skala, men i dagsläget är barnen små och vardagens måsten så många, så många....
« Senast ändrad: 24 jun-15 kl 07:02 av Botorpskan »

Botorpskan

SV: DU hönskunnige!! Ge mej ditt råd ang galen(?) hönshuside!!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-15 kl 07:02 »
Sorry , får inte bilderna att bli bättre..

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jun-15 kl 07:09 »
Jag brukar säkra sittpinnar från att kunna rotera. Hänger de från kedja tror jag fåglar får det jobbigt med balansen.

Saxat från krav.se:
"När höns i fritt tillstånd ska sova flyger de upp i träd för att skydda sig från rovdjur. Därför är hönshuset där hönorna vistas nattetid och på vintern utrustat med sittpinnar som de kan flyga upp och sova på. Det finns också en ströbädd och tillräckligt med utrymme att röra sig på. Hönshuset släpper in dagsljus, men hönsen får också minst åtta timmars nattmörker."

Ditt redskapsskjul känns väldigt trångt för flygturer. Hur ska du få in dagsljus?
Känns som att du ska köpa saker man kan få gratis. Värpreden kan göras av större dunkar. De kan fås gratis från industrin. Laserskärmaskiner fylls till exempel med en pall destillerat vatten.
« Senast ändrad: 24 jun-15 kl 07:19 av Rubensgården »

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 jun-15 kl 07:23 »
Det är ett redskapsskjul för spadar och krattor. Med de kriterier jag har för djur & hälsa så tycker jag inte att formatet är lämpligt ens för någon höna. Fjäderfän behöver space för att må bra och en hygienisk plats att vara på även när klimatet är dåligt typ kallt ute.

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-15 kl 09:57 »
Ska hönsen vistas där i vinter? fönster! lampa! golvutrymme att krafsa.

Botorpskan

« Svar #5 skrivet: 24 jun-15 kl 12:22 »
Tusen tack för respons!
Det låter som att vi får avvakta helt enkelt, och invänta dendär isolerade fd vedboden som väntar om några år.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 jun-15 kl 14:12 »
Det är ju inte helt ovanligt att bodar och lekstugor skänks bort på Blocket.
/Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

163 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser