Ja du har rätt ett expansionskärl vill man förståss ha, eventuellt skulle man kanske kunna sätta in en liten acktank också i systemet.
Målarmaster:
Det låter intressant, det kanske är smartare faktiskt, mkt enklare lösning inte minst. Men har du dörrarna till alla rummen öppen då för att luften ska kunna ta sig dit, eller har du tagit upp hål i väggarna? Hemma är jag oftast och kan elda, men dörrarna är ofta stängda till sovrummen.
Är det en sån vägg-genomföringsrör med fläkt i du använder? Använder du nån styrning eller slår du av/på dem manuellt eller går de hela tiden?
mvh
mitt hus är litet,50 m2 med skorstenstocken i mitten,en traditionell parstuga. mellan köket o vardagsrummet finns ingen dörr,där sitter en liten datafläkt i ena karmhörnan som används bara när vedspisen eldas i men egentligen har den ingen funktion idag då jag installerat en fläkt mellan v-rummet o sovrummet. Tog hål i taket i vardagsrummet,la en kanal på vinden med inbyggd fläkt som leder ner till sovrummet som har förbindelse med köket genom en dörr som alltid står öppet. Blir på så sätt en rundgång i huset som leder till jämn värme i samtliga utrymmen. Iom att luft sugs från v-rummet kommer automatiskt varm luft från köket antingen via ved eller värmepump.
Sommartid är systemet inte i bruk frånsett extrema varma dagar då man kan köra luftvärmepumpen som AC. Kostar dock så det undviks i det längsta.
Jag undvek att köra kanaler genom väggarna då det är ett timmerhus ,enklare för mig att använda kallvinden. har man ett tvåvåningshus som du blir man nog ändå tvungen att köra genom väggen.
Min mor har ett liknande system men där går en kanal från vedkaminen i v-rummet upp till övervåningen. det ger ett undertryck i nedervåningen och luften rasar ner genom trappan och det blir alltså även där en rundgång. även här stöttar en luftvärmepump på tider som veden inte är igång.
iom att fläkten dessutom sitter på vinden är systemet ljudlöst,ett ytterst svagt vinande hörs just vid luftutsläppet men hörs inte en m därifrån.
Faktum är att knastrandet från vedspisen är mer störande. Ulf