Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Oortodox värmespridning  (läst 2105 gånger)

Jimfix221

• Gäst
Oortodox värmespridning
« skrivet: 27 jun-15 kl 08:44 »
Hej!

Har snurrat ihop en tanke i mitt huvud jag vill ha fler infallsvinklar på.
Huset värms av två vedspisar, en på övre och en på nedre våningen. Huset är litet, ca 100kvm.
I rummen som inte har vedspis blir det ganska kallt på vintern. Jag skulle gärna vilja sätta in vattenburna radiatorer.
Men det finns ingen källare att ställa en panna i. Och jag vill ej riva ut de fina vedspisarna för att ställa tex vattenmantlad kamin där.

Jag funderar på om man skulle kunna bygga en speciallösning. Dvs dra radiatorer i rummen, och sen konstruera en egen värmeväxlare av en platt modell av radiator och helt enkelt lägga ovanpå vedspisens kokplattor.
Där den då värms upp, sen får det cirkulera ut till de andra radiatorerna med en liten pump.
Jag förstår att det blir ineffektivt men frågan är om det skulle funka ok?
Fördelar jag ser är att det skulle bli lätt att ta bort och koppla på en värmepanna istället om jag nån gång gräver ut en källare eller bygger pannrum med kulvert. Samt att det vore väldigt billigt.

Tankar?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Oortodox värmespridning
« Svar #1 skrivet: 27 jun-15 kl 08:58 »
Klart det funkar men glöm inte bort säkerheten i det hela...

har du ett helt slutet system så kommer det gå illa.

Så smidigast är väl om du gör ett "ordentligt" radiatorsystem med expantionskärl och allt och sen kopplar på din värmekälla.

Tänk även på att du måste kunna elda utan att elementen ska börja koka

malarmaster

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 jun-15 kl 09:50 »
Jag har rivit ut hela mitt värmesystem som var direktverkande el. installerade en vedeldad kamin i köket och värmeflyttare mellan rummen dvs små strömsnåla fläktar som tar värmen från köket och fördelar den. Mitt problem var dock att jag inte var hemma och eldade hela dagarna utan huset var kyligt när jag kom hem efter jobbet. Är man hemma är ovanstående konstruktion den bästa,det är betydligt lättare att flytta varmluft än att installera vattenburet system som egentligen bygger på samma princip,att värma luft.Fördelen är dessutom att du med ett luftburet system inte skiktar luft som ett traditionellt system gör utan du får en jämn värmefördelning i rummet =energibesparing.
Nu är systemet uppgraderat med hjälp av en luftvärmepump som ersätter vedspisen när jag inte är hemma,värmeflyttarna samverkar med denne.
Du kan effektivisera ett vattenburet system med att installera fläktar i huset,vattenburna system har nackdelen av att skikta luft,dvs varm luft samlas vid taket och kall luft vid golvet.Det gäller att få cirkulation på detta. Ulf

Jimfix221

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jun-15 kl 10:55 »
Ja du har rätt ett expansionskärl vill man förståss ha, eventuellt skulle man kanske kunna sätta in en liten acktank också i systemet.

Målarmaster:
Det låter intressant, det kanske är smartare faktiskt, mkt enklare lösning inte minst. Men har du dörrarna till alla rummen öppen då för att luften ska kunna ta sig dit, eller har du tagit upp hål i väggarna? Hemma är jag oftast och kan elda, men dörrarna är ofta stängda till sovrummen.
Är det en sån vägg-genomföringsrör med fläkt i du använder? Använder du nån styrning eller slår du av/på dem manuellt eller går de hela tiden?

mvh

kurt

« Svar #4 skrivet: 27 jun-15 kl 11:37 »
Glöm det där hemmabygget! Installera en smal kökspanna i stället

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-15 kl 12:20 »
Här har vi alla dörrar öppna (utom ytterdörren då ;D) och värmen sprider sig rätt bra. Skulle väl egentligen behöva en fläkt som flyttar värmen till det sovrum som ligger längst från köket, men det är skönt med lite svalare där.

Målarmästers lösning vet jag fler som har. En billig och bra lösning.

malarmaster

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-15 kl 21:40 »
Ja du har rätt ett expansionskärl vill man förståss ha, eventuellt skulle man kanske kunna sätta in en liten acktank också i systemet.

Målarmaster:
Det låter intressant, det kanske är smartare faktiskt, mkt enklare lösning inte minst. Men har du dörrarna till alla rummen öppen då för att luften ska kunna ta sig dit, eller har du tagit upp hål i väggarna? Hemma är jag oftast och kan elda, men dörrarna är ofta stängda till sovrummen.
Är det en sån vägg-genomföringsrör med fläkt i du använder? Använder du nån styrning eller slår du av/på dem manuellt eller går de hela tiden?

mvh
mitt hus är litet,50 m2 med skorstenstocken i mitten,en traditionell parstuga. mellan köket o vardagsrummet finns ingen dörr,där sitter en liten datafläkt i ena karmhörnan som används bara när vedspisen eldas i men egentligen har den ingen funktion idag då jag installerat en fläkt mellan v-rummet o sovrummet. Tog hål i taket i vardagsrummet,la en kanal på vinden med inbyggd fläkt som leder ner till sovrummet som har förbindelse med köket genom en dörr som alltid står öppet. Blir på så sätt en rundgång i huset som leder till jämn värme i samtliga utrymmen. Iom att luft sugs från v-rummet kommer automatiskt varm luft från köket antingen via ved eller värmepump.
Sommartid är systemet inte i bruk frånsett extrema varma dagar då man kan köra luftvärmepumpen som AC. Kostar dock så det undviks i det längsta.
Jag undvek att köra kanaler genom väggarna då det är ett timmerhus ,enklare för mig att använda kallvinden. har man ett tvåvåningshus som du blir man nog ändå tvungen att köra genom väggen.
Min mor har ett liknande system men där går en kanal från vedkaminen i v-rummet upp till övervåningen. det ger ett undertryck i nedervåningen och luften rasar ner genom trappan och det blir alltså även där en rundgång. även här stöttar en luftvärmepump på tider som veden inte är igång.
iom att fläkten dessutom sitter på vinden är systemet ljudlöst,ett ytterst svagt vinande hörs just vid luftutsläppet men hörs inte en m därifrån.
Faktum är att knastrandet från vedspisen är mer störande. Ulf

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 jun-15 kl 22:02 »
mitt hus är litet,50 m2 med skorstenstocken i mitten,en traditionell parstuga. mellan köket o vardagsrummet finns ingen dörr,där sitter en liten datafläkt i ena karmhörnan som används bara när vedspisen eldas i men egentligen har den ingen funktion idag då jag installerat en fläkt mellan v-rummet o sovrummet. Tog hål i taket i vardagsrummet,la en kanal på vinden med inbyggd fläkt som leder ner till sovrummet som har förbindelse med köket genom en dörr som alltid står öppet. Blir på så sätt en rundgång i huset som leder till jämn värme i samtliga utrymmen. Iom att luft sugs från v-rummet kommer automatiskt varm luft från köket antingen via ved eller värmepump.
Sommartid är systemet inte i bruk frånsett extrema varma dagar då man kan köra luftvärmepumpen som AC. Kostar dock så det undviks i det längsta.
Jag undvek att köra kanaler genom väggarna då det är ett timmerhus ,enklare för mig att använda kallvinden. har man ett tvåvåningshus som du blir man nog ändå tvungen att köra genom väggen.
Min mor har ett liknande system men där går en kanal från vedkaminen i v-rummet upp till övervåningen. det ger ett undertryck i nedervåningen och luften rasar ner genom trappan och det blir alltså även där en rundgång. även här stöttar en luftvärmepump på tider som veden inte är igång.
iom att fläkten dessutom sitter på vinden är systemet ljudlöst,ett ytterst svagt vinande hörs just vid luftutsläppet men hörs inte en m därifrån.
Faktum är att knastrandet från vedspisen är mer störande. Ulf

Med ditt system så har du skapat en lösning som med ett par enkla förbättringar kan bli ett system som du har glädje av på sommaren.
Om du har en torpargrund så kan du med ett rör som går ut på norrsidan ta in friskluft som du kyler i grunden och leder upp på lämplig plats i stugan.
Ledningen intaget rustas med en extra fläkt i dagens utblås. Gärna en som kan gå åt bägge hållen.
Röret förses med en T-anslutning och en ventil och ett utblås.
Och där har du byggt bort AC-anläggningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 jun-15 kl 11:04 »
mkt bra tips,skogsvilde. skall titta på det. Tack. ulf

bo_i_dala

« Svar #9 skrivet: 15 jul-15 kl 21:23 »
Hej!

Flytta den varma luften i stället för det beskrivna vattenburna hemmabygget- går bra och kostar mindre
MVH Bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser