Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kyckling, vad kan det vara?  (läst 1629 gånger)

blanche

• Värmland
Sjuk kyckling, vad kan det vara?
« skrivet: 02 jul-15 kl 10:14 »
Jag har hedemorakycklingar som nu är ca sju veckor gamla, köpte dem som små dunbollar.
Den största av dem, som alltid sett piggast och starkast ut, verkar nu vara sjuk. Den står still mycket och ruggar upp sig. Tycker att krävan är ganska stor på något sätt också - men är inte säker. Äter lite grann precis när man ställer dit maten men inte med något större intresse, är inte med i trängseln liksom. Och så rör den huvudet på ett konstigt sätt, som om den skulle försöka ta sig ur någonting den har runt halsen (vilket den naturligtvis inte har).
Läste lite om Marek och vet inte om det kan vara det...? Men den verkar inte ha något fel på benen egentligen, den bara vill helst inte gå någonstans.
Jag har satt den i en bur för sig själv i hönshuset nu då jag är rädd att det är något smittsamt, men antar att vilken smitta det än är så har det redan spridits i vilket fall som helst.
Har inget stort hönsgäng (är inne på en nystart sedan jag blev av med nästan hela förra flocken till räven över en natt) - en vuxen höna (ej mor till denna alltså), tre som är födda i mars samt sex stycken av dessa "små" sjuveckors.
Några råd?? Den har sett hängig ut i ett par dagar.

MrsB

• Småland
SV: Sjuk kyckling, vad kan det vara?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-15 kl 16:59 »
Det första som slår mig att det är stopp i krävan. Har du försökt att massera krävan samt ge den lite olja ?. Alltid värt ett försök men det är kanske inte det utan något annat. Men försök iallafall.

Dela detta:

* Inloggade just nu

38 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser