Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prick under foten samt naket hönsbröst  (läst 1333 gånger)

Lotta.R

• Uppland
Prick under foten samt naket hönsbröst
« skrivet: 06 jul-15 kl 20:43 »
Hej hönsvänner,
Tänkte höra om en svart knappnålshuvudstor prick under foten + en liten rodnad runt är början på fotböld? och vad vi isåfall bör göra åt det? Har två dvärgkochin som fått detta. De bor torrt och rent i spån och går lösa på gräs mestadels hela dagarna, pinnen är tjock och ny (liksom hela hönshuset, hönsgården är det gräs i och där har de bara hållit hus i en vecka).

En annan fråga också, när vi vände på en annan höna idag var bröstet helt naket, som en kyckling på ICA ungefär, hela undre området. Är det en sk ruvfläck eller något annat? Jag kan inte se någon ohyra och de hackar inte heller varandra. Hon har inte lagt sig för att ruva men är ett år gammal så det kanske är dags?

Vivvi88

• Bohuslän
SV: Prick under foten samt naket hönsbröst
« Svar #1 skrivet: 07 jul-15 kl 08:18 »
Jag skulle gissa på en ruvfläck snarare än något angrepp.
De hönorna med fötterna, haltar dom eller rör dom sig som normalt?

Lotta.R

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-15 kl 12:56 »
Tack för svar :) de haltar inte, men idag undersökte vi dem båda närmare och såg att de båda har en liten svart prick (ingångshål) omgiven av vitnande hud och sedan en rodnadsring runt det. En av dem hade en liten gul var prick också. Har lag ett antiseptiskt omslag med klorhexidin och bakteriedödande salva runt fötterna och kapslat in dem i sårtejp så gått det gick med alla fotfjädrar. Hoppas det hjälper.
När det gäller den nakna hönan är jag inte så orolig, tror också att det är en ruvfläck eller något hon gjort i desperation när det var över trettio grader häromdagen, hittade henne och de andra i en stekhet rabatt vid husväggen (de verkar inte automatiskt välja skugga konstigt nog) och hon såg lite groggy ut.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 12 jul-15 kl 08:31 »
Hur har det gått med dina höns och deras fötter Lotta?

Lotta.R

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 15 jul-15 kl 19:21 »
Tack för frågan Vivvi.
Jo, jag har pysslat på här hemma med sterila omslag och möjligen ser jag nu en liten förbättring, jag tänkte avvakta lite innan de får antibiotika (har hemma). På den ena hönan syns nu inga skorpor alls utan bara lite gult under huden, får se om det ger med sig.
Någon skalpelloperation som de man ser på nätet har jag inte gett mig in på, försökte peta bort skorpan med en steril nål dock men det syntes inget var utan blödde bara. Hittade vetrap och det funkar bättre än olika sårtejper. Kan vara ett tips om någon annan har det här problemet.
 De ser urbota fåniga ut med sina gröna tossor med stjärnor på men verkar inte bry sig om dem annars. ;D

Torry

« Svar #5 skrivet: 15 jul-15 kl 22:31 »
Jag brukar köpa benlindor till hästar på Biltema eller Citygross och dela dem på mitten eller en fjärdedel till små hönsfötter. Funkar jättebra.
//Torry

Lotta.R

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 27 jul-15 kl 22:10 »
En uppdatering på hönsfötterna som hade början till fotböld. De är nu efter ett antal veckor med bakteriedödande salva och bandage nästan helt bra, bara en liten skorpa kvar, inget hårt eller infekterat alls så det funkar att behandla utan operation verkar det som. Iallafall på tidigt stadium. Hittade en sårtejp på ÖB som var toppen. Den var tunn, utan kladd och satt som gjuten.
En av hönorna hade extra tur, hon blev tagen mitt på dagen av en räv, för en vecka sedan men överlevde mirakulöst. Vi trodde hon var död eftersom vi sett henne i käften på räven, men nix. Morgonen efter får vi tips om att en granne räddat henne då hon anfallits av två katter, han har sedan lämnat henne till en kvinna med höns en bit härifrån som haft henne över natten. Helt otroligt.
Nu efter en vecka har chocken lagt sig och alla såren läkt, och med en kur penicillin klarade hon rävbakterierna galant. (Fötterna blev helt bra på köpet)  ;D Hon sover lugnt med de andra på pinnen nu.

Vivvi88

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 03 aug-15 kl 07:53 »
Oj, lilla hönan fick vara med om mycket! Skönt att höra att alla mår bra nu 😄

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser