Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med rumstermostat?  (läst 2474 gånger)

Tellus

• Västerbotten
Hjälp med rumstermostat?
« skrivet: 11 jul-15 kl 20:12 »
Hej allihopa!
Postade för nåt år sedan om ett hus med direktverkande el, gudskelov så hittade vi ett med vattenburen värme och kombipanna i källaren istället... :)

Det sitter en rumstermostat i ett rum vid köket som styr cirkulationspumpen nere vid pannan. Vi tycker att den har ett jäkligt stort spann vid av och på, det borde vara kring 6 grader. Har ni några tips angående det hela?

Termostaten är av bimetall typ och är nog säkert från 60-talet.

I övrigt, verkar det konstigt att ha termostater på elementen och samtidigt ha en som styr cirk.pumpen? Blir inte riktigt klok på det hela :)

Hojta till om jag har missat nån info eller så.

Hoppas ni har det bra i den regniga sommaren!

torbjorn

• Medelpad
SV: Hjälp med rumstermostat?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 20:33 »
Troligen är det så att termostaten som styr cirkulationspumpen har funnits med från början och termostatventilerna på elementen har tillkommit senare.

6 grader skillnad mellan till- och frånslag låter som lite väl mycket. En del rumstermostater har ett litet inbyggt värmeelement på kanske 0,5 W som värmer dess känselkropp medan cirkulationspumpen går, för att hålla ner temperaturskillnaden i praktisk drift (men det märks ju inte när man som hastigast vrider fram och tillbaks på den för att kolla var det klickar). Den typen av termostater är mycket ofta felkopplade, har jag märkt. T ex kan det hända att värmeelementet inte är inkopplat alls, eller att det kopplas in då termostaten slår från istället för då den slår till.
Det kan också vara så att något kärvar i termostaten så att temperaturskillnaden är högre än vad som var tänkt då den var ny. En översyn, rengöring, ev smörjning kanske inte skadar.

Termostatventilerna är bra att ha för att hålla ner värmen i rum på sydsidan när solen ligger på.  Lämpligen utgår man från att ha alla termostatventiler pådragna på max och använder i första hand rumstermostaten för att reglera temperaturen i huset, om man märker att några rum (t ex på övervåningen eller på sydsidan) brukar bli för varma, så kan man dra ner på termostatventilerna där. Dock bör termostatventilerna i rummen närmast rumstermostaten om möjligt få stå kvar på max.

Man kan få mycket bättre temperaturreglering med ett modernare reglersystem (70-80-tal) med motorstyrd shunt som reglerar framledningstemperaturen beroende på ute- och innetemperatur. Sådana system kan man ofta komma över begagnade t ex då en kombipanna slängs ut och ersätts med bergvärme. Eller för den delen kan man kanske få plocka ner ett från ett rivningshus.
Se dock upp med att en del äldre sådana system (t ex Billman från 60-talet) förutsätter att pannan hålls på konstant temperatur, som var brukligt vid oljeeldning. Sådana fungerar inte bra vid mer varierande panntemperaturer som man kan vänta sig vid vedeldning eller då en kombipanna ska samarbeta med värmepumpar, solfångare och diverse andra värmekällor.

Tellus

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 11 jul-15 kl 20:38 »
Tack för svaret!

Hur skulle en sånt värmeelement sen ut månne? Behövs foto kanske?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 11 jul-15 kl 22:02 »
Det lilla värmeelementet i termostaten kan helt enkelt vara ett 0,5 - 1 W motstånd, ungefär sådant som man kan hitta i en radio eller tv från 60-talet. Eller också är det motståndstråd lindad runt bimetallen i termostaten.

Om termostaten har ett värmeelement så har den mer än två elanslutningar, och troligen finns det ett schema på insidan av kåpan som (mer eller mindre kryptiskt) visar hur det ska kopplas in.

Foto skadar inte.

Tellus

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 11 jul-15 kl 22:49 »
Ok, jag ska undersöka saken och titta in under locket igen. Har för mig att det bara gick två kablar in.

Ahlman

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-15 kl 14:47 »
Vilka dåliga råd du får!
Termostaterna på elementen är INTE till för att hålla ned temperaturen på sydsidan osv.
De är till för att reglera temperaturen i huset.
Den gamla stenålderlösningen med termostatstyrd cirkulationspump kan du montera bort.
Har du dyra moderna elementtermostater så är det allt du behöver. Framledningstemperaturen från pannan spelar ingen roll om du har kombipanna eldad med olja. pellerts eller träpinnar.
Många kombipannor fungerar bra att elda pellets i och bra begagnade pelletsbrännare säljs just nu billigt på Blocket.
Visst kan en shuntstyrning med utegivare ge en mer jämn framledningstemperatur men ska du kosta på är det bättre att lägga pengarna på en bättre panna och då följer ofta motostyrd shunt med på köpet.
Termostatventilerna ger dig bra, jämn och ekonomisk temperaturreglering i varje rum för sig hur du än gör.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 15 jul-15 kl 19:47 »
Jag kan inte hålla med om att termostatventiler på alla element och att lita till dem för att reglera rumstemperaturen är någon bra lösning. Framför allt inte om man har värmepump eller ackumulatortank och är mån om att få systemet att arbeta med så låg framledningstemperatur som möjligt, inte heller om man är ute efter att minska totala tryckhöjden för cirkulationspumpen för att hålla ner dess elförbrukning (gäller framför allt om man har en modern "intelligent" cp).

Ett problem med elementtermostater är att det kan vara svårt att få dem att känna den verkliga rumstemperaturen, beroende på var i rummet elementet är placerat, om det står möbler eller tunga gardiner i vägen som gör att termostaten befinner sig i stillastående varmluft intill elementet osv.
Många elementtermostater åldras ganska snabbt och börjar kärva och krångla efter några år. Det är ju inte säkert att trådstartaren har moderna sådana, de kan ju mycket väl vara 30-40 år gamla vid det här laget.

När det gäller billiga begagnade pelletsbrännare så finns det ofta bra anledningar till att de är billiga och folk vill bli av med dem.

Ahlman

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 15 jul-15 kl 20:15 »
Nu har ju TS en KOMBIPANNA och inte en värmepump. Då kan du lägga åt sidan allt du läst på värmepumpsforum.com då detta inte är tillämpligt vid värme framställt med biobränsle.
Framledningstemperaturen behöver man inte bry sig om och det du skriver om cirkulationspumpens elförbrukning är dina egna fantasier. Cirkulationspumpen CIRKULERAR vattnet i värmesystemet och tryckhöjden är inte inblandad.
TS har inte heller skrivit något om ackumulatortank.

Termostatventiler på elementen är vid biobränsleeldning det klart bästa systemet att reglera värmen i varje rum för sig. Värmepumpsägarna har tyvärr inte denna fördel utan får lita på innegivare med en enda mätpunkt och ha lika varmt i alla rum vare sig det behövs eller inte.

Jag skrev BRA pelletsbrännare säljs just nu billigt på Blocket. Det dåliga skräpet ska man inte köpa. Så fort kylan kommer blir det nästan bara skräpet kvar och priserna på eventuella bra brännare med modern styrning och kanske automaturaskning rusar i höjden.

bo_i_dala

« Svar #8 skrivet: 15 jul-15 kl 21:20 »
Hej Tellus!

Eldar du mot en accumulatortank?.......fast det borde gälla även om du inte gör det ???

Isf ska du se till att din framledningstemp är så låg som möjlig- detta fixas enkelt med TEX Termoventilers motorshunt- det finns fler leverantörer av liknande produkter

Sedan har man termostaten till motorshunten i det "kyligaste" rummet. där du har elementventilerna helt öppna, i dom andra rummen ställer du in termostaterna (på elementen) som vanligt. Har du lika varma rum kan du ha alla elementtermostater öppna.

Jag har det som jag beskriver (och cirkpumpen på lägsta hastighet)och har sällan varmare framledningstemp än 40grader- och har bra skiktning i tanken-

MVH/ bosse

torbjorn

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 15 jul-15 kl 22:14 »
Jag skrev BRA pelletsbrännare säljs just nu billigt på Blocket. Det dåliga skräpet ska man inte köpa. Så fort kylan kommer blir det nästan bara skräpet kvar och priserna på eventuella bra brännare med modern styrning och kanske automaturaskning rusar i höjden.

Det är ofta inte brännarna i sig som är orsaken till att folk vill bli av med dem, utan den vanliga anledningen är att man har tröttnat på pelletseldning av andra skäl och ersätter alltsammans med t ex en bergvärmepump eller en modern vedpanna + ackumulatortank.

Ahlman

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 16 jul-15 kl 22:54 »
Oftast är det dåliga gamla brännare med svindyra reservdelar och dåliga inställningsmöjligheter som är orsaken till att folk ledsnar på pelletseldning. Men att bygga om ett gammalt hus så att man får större radiatorer och sätta in mekanisk ventilation är dyrt. Ofta nödvändigt för att passa värmepump.Men på det här forumet  är det ingen som funderar på värmepump tror jag.
Vedpanna med ackumulatortank brukar ofta folk som köper hus ersätta med en komplett modern pelletspanna och får då massor av utrymme där tanken stod och minimalt jobb med eldning jämfört med den slitsamma vedeldningen. Går ju också att sätta en pelletsbrännare i vedpannan så slipper man ha gården full med travar och vedboden kan komma till nytta för något annat.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 17 jul-15 kl 09:40 »
Ett annat bekymmer med pellets är kostnaden. På många håll i landet är det ganska dålig konkurrens på pelletsmarknaden och den enda nasare som säljer pellets på orten kan ta ut nästan vilket pris hen vill.

Det där med att värmepumpar skulle kräva större radiatorer och ombyggnad av ventilation i huset håller jag inte med om. Det är klart att en frånluftsvärmepump kräver mekanisk ventilation, men de får ju ändå betraktas som sällsynta undantag i sammanhanget. Inget av de äldre hus där jag har varit med om övergång från annan vattenburen värmekälla till värmepump har haft något problem med underdimensionerade radiatorer, det är något som mest förekommer i snålt dimensionerade 70-talsradhus och liknande bostäder.
Oftast finns det ju ändå lokaleldstäder i ett gammhus, där man kan stödelda de få timmar eller dagar per år då radiatorerna egentligen skulle kräva en högre framledningstemperatur än vad värmepumpen mår bra av att lämna.

Tellus

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 24 jul-15 kl 21:59 »
Oj! Många svar.

Hej allihopa.

Nu blev det så där rörigt för mig igen. Är inte alltför insatt i det här med husuppvärmning på det här sättet.

Systemet vi har är just nu: Kombipanna som körs på ved, vanlig shunt, cirk.pump styrd av rumstermostat, element med termostater. Ingen ackumulatortank nu, men ska inskaffas snarast :)

Känns som man får en plats till att kunna styra värmebehovet som det är nu med två "punkter" att ställa in.

Ska återkomma med bild på rumstermostaten!

(kan vi ta ackumulatorfrågor i den här tråden eller är det åt pipan?) 

:)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 24 jul-15 kl 22:22 »

(kan vi ta ackumulatorfrågor i den här tråden eller är det åt pipan?) 

Det är ju din tråd, så jag tror inte någon tar illa upp om den utvecklas till andra aspekter på ditt värmesystem.

Tellus

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 25 jul-15 kl 10:01 »
Jag gör ett försök då...

Vi har tänkt att införskaffa en ackumulator tank till vår kombipanna. Pannan kommer köras på ved och lite stöd med dom två elpatronerna som finns anslutna.
Pannan är en IFÖ Euronom som ska ha en effekt på 17/20 kwh om jag minns rätt. Det står att den har 260 liter i sig ( varmvatten"beredaren"?).

Det är ju en gammal panna med den jobbar på bra ändå tycker jag och har förmodligen inte använts hårt då huset stått uppvärmt men inte permanent bebott på 30 år.

Vad behövs för att få igång ett system med pannan och en ackumulatortank?

Räcker det med en Borö Tip 750 L/A som tank? Jag menar inte volymmässigt utan anslutningsmässigt.

http://www.boroe.com/Värmeprodukter/Värmeprodukter/Installatörgrossist/Acktankar/ModellTIP/tabid/1294/Default.aspx

Ge gärna allmänna tips och råd!

Tellus

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 25 jul-15 kl 10:16 »
Här kommer ett par halvtaskiga bilder på rumstermostaten också:

Ahlman

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 28 jul-15 kl 08:09 »
"rumstermostaten" ska du som tidigare sagt inte bry dig om då du har ett bättre värmesystem med termostater. Den kom nog till av ren snålhet någon gång innan man köpte elementtermostater.
Ingen vettig människa använder sådant idag så den kan du avaktivera och helt glömma att den finns.
Du verkar helt novis på det här med värmesystem och är på väg att göra stora och dyra misstag.
Du behöver kompetent hjälp eller alternativt studera frågan i grunden själv,
Jag skulle råda dig att registrera på Pellets.info och kanske också på Byggahus.se
På Pellets info finns det inte så många okunniga "tycka till" människor  som på Byggahus och på Pellets.info finns ett utmärkt söksystem där du kan få svar på alla dina frågor om vedeldning och kombipannor.
Men på båda forumena finns det kunnigt folk som inte börjar tjata om värmepumpar när du vill ha hjälp med en gamma kombipanna.
Nu till saken: En gammal kombipanna är inte byggd för att "köras med ved". Koks och olja var aktuellt på den tiden de här pannorna kom till. Det går dock ofta bra att elda kombipannorna med pellets.
Ska du elda med ved, har gratis tillgång till ved. har vedbod, vedkap, vedklyv och plats för alla travar så ska du först och främst köpa en vedpanna av modern typ så du slipper elda i en kokspanna som släpper ut all värmen i skorstenen. Finns ingen del i en kombipanna som tar upp värmen från röken som du nog själv kan se. En vedpanna är byggt på helt annat sätt.
En vedpanna ska inte ha någon beredare och stor vattenmängd som din panna har, en vedpanna har så lite vatten som möjligt för att minska förlusterna. värmen ska lagras i en isolerad acktank och inte i en gammal kokspanna som läcker värme ut i källaren och ut i skorstenen.
Väljer du pelletsalternativet kan du dag köpa en hyfsad brännare för 3500-4000 och slippa allt obetalt jobb med veden. Använd all tid du får över till att jobba med kåken i stället för att slita med ved helt i onödan.

Hopas du kommer på bättre tankar och får ordning på ett ekonomiskt och lättskött värmesystem

Tellus

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 30 jul-15 kl 12:33 »
Hallå.

Jo, rumstermostaten verkar vara en tidigare konstruktion än elementtermostaterna.

Det stämmer att jag är novis på det här systemet, det jag använder olika forum till är att skaffa information och olika åsikter om saker och ting. Tack för tipsen om dom olika forumen.

Jag vet att kombipannan inte är gjord för att användas till ved primärt och att den har dålig verkansgrad av olika anledningar. Jag vet att en renodlad vedpanna vore bättre.
Jag har tillgång till alla dom saker som behövs för vedframställning och lite träd på dom hektar vi har och kan förmodligen komma över ved vid röjning osv.

Jag upplever att du har en lite hård och störig framtoning, det funkar väl sådär tycker jag :)

Hoppas du kommer på bättre tankar och får ordning på ett ekonomiskt och lättskött värmesystem, du med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

244 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser