Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda söta körsbär  (läst 5118 gånger)

Gilbert

• Gäst
Vilda söta körsbär
« skrivet: 12 jul-15 kl 22:35 »
Vad gör man med ca 50 - 100 liter vilda röda körsbär som är söta?

Här finns många körsbärsträd och bärtjuvarna är borta, de vågar dig inte hit.

Saft, sylt, kompott, .... mera?

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Vilda söta körsbär
« Svar #1 skrivet: 12 jul-15 kl 22:45 »
Likör?

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-15 kl 22:46 »
Likör?

Tänkte jag också skriva. Vi har gjort både med och utan kärnor. Den med kärnorna finns kvar, dvs inte lika god. Lite bitter.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 jul-15 kl 22:59 »
Vanlig hederlig kørsbærssaft blir god æn om man kokar bæren med kærnor. Jobbigt att kærna av sådanadær små bær!

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 jul-15 kl 23:37 »
Tänkte jag också skriva. Vi har gjort både med och utan kärnor. Den med kärnorna finns kvar, dvs inte lika god. Lite bitter.

Tricket är att krossa kärnan och plocka ut mandeln och ha i likören - ett himla tråkgöra.
Saft och likör är väl det enda vettiga att göra av bären om en inte orkar pilla med kärnorna. Annars blir det god sylt av dem också.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

saint206

• Småland
« Svar #5 skrivet: 31 jul-15 kl 22:30 »
kokade ikväll saft på ca 2liter svarta söta körsbär. den smakar ungefär som sockervatten...:/ nån som vet vad jag gjorde för fel?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 aug-15 kl 19:30 »
Det behövs ofta något mer i "sötbärssaft". Bären ger ingen färg och lite smak. Släng i lite röda/svarta vinbär eller mispelbär för färg o smak.
//Luff

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 aug-15 kl 22:13 »
Sura körsbär fungerar bättre till saft. De söta körsbär som ofta finns vilt är mera släkt med bigarråer. Dessa ger väldigt lite färg och smak för saft. Första dagen smakade saften sockerlösning och nästa bara en förnimmelse av körsbär.

Nästa projekt med dessa bär blir jästanken.

kurt

« Svar #8 skrivet: 02 aug-15 kl 04:35 »
Det finns vilda sötkörsbär, men de är ju ALLA höga träd och de förökas bara med frön inte med rotskott. Däremot är det vanligare med olika former av surkörbär, som inte alltid makar så surt! 

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser