Anders, jag kan lova dig att min skötsel är bra! Jag slängde ut en fundering och förväntade mig verkligen inte ett sådant personangrepp. Dålig stil!
Jag tror absolut inte att alla raser är dåliga.
Trodde detta var ett forum för alla...
Tack till er andra!
Du har tolkat mig alldeles för personligt. Det är inte alls något personangrepp. Jag förmodar att du inte förstått vad jag skrivit, så jag får försöka förklara mig lite mer.
Jag nämnde de alternativ som jag på rent allmänna logiska/metodologiska grunder tyckte var de mest närliggande utifrån de fakta du presenterade. Det betyder att jag tycker det verkar ganska troligt att minst en av dessa är bristfällig. Bristfällig skötsel är en av dem. Det behöver inte innebära att du slarvat eller så. Du kanske gör så bra som möjligt utifrån befintlig kunskap, men det kan finnas brister i den befintliga kunskapen. Om du nu ändå (efter sakligt övervägande) är övertygad att din skötsel inte brister så återstår för dig att överväga de andra två alternativen, rasen och besättningen. Besättningen har du kanske inte byggt upp under så många generationer att du själv kan ansvara för den. Det är dessutom omöjligt att se in i alla genetiska defekter som kan dölja sig i en flocks arvsmassa. Även här gäller alltså att det behöver inte vara du personligen som brister. Slutligen kan du överväga om ditt val av ras är lyckat. Jag vet inget om rasen, men jag vet att det finns deltagare här på forumet som anser den mindre lämpad för självhushåll.
Det kan även finnas andra tänkbara förklaringar än de tre jag nämnde - jag är ingen hönsexpert. Dessutom är det förmodligen minst lika troligt att det bara är slumpen, d.v.s. rena tillfälligheter, som ligger bakom dina missöden. I alla händelser är det utifrån dina ganska få iakttagelser av en ras långsökt att tänka att eller fråga om alla rena raser är mer eller mindre dåliga jämfört med bland"raser". Alla kan vi råka tänka fel, men jag tycker trådens deltagare borde ha upplyst dig om detta på ett tidigare stadium.
För övrigt är det välkänt att det finns bra (rena) raser, som du blivit upplyst om här. Jag tror också att man kan bygga upp en bra blandras om man är duktig på att välja ut lämpliga fåglar.