Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med mina solceller om jag vill hoppa av elnätet förgått?  (läst 6156 gånger)

LukeS

• Välkommen!
    • Västmanland
Jag är igång och bygger mig ett hus. Jag vill helst vara självförsörjande på el och inte vara kopplat till elnätet. Men hur gör jag. Ska jag köpa en massa bilbatterier för att lagra elen där eller hur göra jag på bästa sätt?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Bly batteri är tunga och dyra i förhållande till livslängd / energiutbyte.
Men de absolut vanligaste i dagsläget.
Till att börja med måste du skriva vad du ska ha elen till och hur länge.

Ska du bara ha några ledlampor så behöver du ett litet batteri men vill du köra ugn, spis, vvb, pump mm så krävs det ordentliga saker.

torbjorn

• Medelpad
En bra början är att skaffa sig gedigna bakgrundskunskaper om el - ellära, elmaskinlära, elanläggningsteknik osv. Om man börjar bygga en offgridanläggning "på måfå", grundat på råd man har samlat ihop som hastigast på nätet och utan att ha så att säga sunt elförnuft i ryggmärgen, så brukar det hela sluta med misslyckanden, besvikelse och en känsla av att ha kastat pengar i sjön - om det nu inte slutar ännu värre med brand eller olycksfall.

Tänk på att om du har en egen offgridanläggning så måste du själv ta på dig alla roller som anläggningskonstruktör, driftingenjör, driftmaskinist, installatör, besiktningsman osv , och även om nu den egna anläggningen är något enklare och mer överskådlig än ett fullstort eldistributionsnät så krävs det ändå en hel del både teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter om man ska komma någon vart och nå sitt mål att göra och driva en anläggning som till lägsta kostnad och med god drift-, person- och brandsäkerhet levererar den energi man behöver.

Idag är elpriserna i Sverige så låga att det aldrig kan bli ekonomiskt lönsamt att driva en egen anläggning istället för att göra affärer med närmaste nätbolag, utan om man ska gå offgrid så ska det ske av andra skäl än de ekonomiska, och man måste vara beredd att betala vad det kostar.

Gilbert

• Gäst
Elpriserna ändras snabbt, ett politiskt beslut och det blir kaos, inte konstigare än så. Vänta tills i vinter! Alla minns väl när några kärnkraftverk stod stilla pga en kvarlämnad dammsugare som brunnit. Då hade de flesta svenska villaägare en elräkning på 5.000 SEK den januari månaden.

När det är brist på el i Europa pga kyla då säljer bolagen till Tyskland m fl via de kablar som dragits och då får vi samma pris som övriga Europa.

Så lita inte på elbolagen och våra politiker. Just nu är det svårt att höja priserna (politiskt självmord) men när högkonjunkturen kommer så kommer nätbolagen att ta för sig.

Svensk elmarknad är lätt att manövrera.

torbjorn

• Medelpad
Då hade de flesta svenska villaägare en elräkning på 5.000 SEK den januari månaden.

Nja, möjligen det fåtal som inte hade bundit elpriset alls och dessutom använde sig av elvärme.

Vad vi ser idag på elmarknaderna är framför allt att storskalig vind- och solel är så billig att den håller på att konkurrera ut traditionella kraftkällor. Faktum är att elpriserna har varit lägre i Tyskland än i skandinavien de senaste åren!

Rubensgården

• Gäst
Börja småskaligt är nog mitt tips. Vi har en anläggning på 200W. Räcker till ljus, dator, elmaskiner, dammsugare, thekokare, äggkokare. Bara en sak i taget och bara på vintern. Ju större anläggning man har desto närmare hamnar man kostnaderna att vara nätansluten. Speciellt om man måste ringa en tekniker varje gång det strular.

andtol

• Gäst
Börja småskaligt är nog mitt tips. Vi har en anläggning på 200W. Räcker till ljus, dator, elmaskiner, dammsugare, thekokare, äggkokare. Bara en sak i taget och bara på vintern. Ju större anläggning man har desto närmare hamnar man kostnaderna att vara nätansluten. Speciellt om man måste ringa en tekniker varje gång det strular.

Räcker det även på vintern? Nov-feb?

Ahlman

• Uppland
Börja nollskaligt skulle jag vilja säga. Varför lägga ut pengar på dyra fantasier. Gör en seriös beräkning vad allting kostar så ser du själv. Både solfångare och solceller är eviga förlustmaskiner.
De som trampat i klaveret och skaffat håller inte med. Dumma affärer vill man sällan medge.

Rubensgården

• Gäst
Vi sparar massor med pengar på att slippa elbolagen. Skönt att slippa räkningar. Vi kan i princip glömma el under vintermånaderna och så anser jag att det är. De få ladddagar man har får underhållsladda batterierna. Jag har tänkt komplettera med vindkraft så småningom.

Ett svart får

• Bohuslän
Att bygga en enkel anläggning som klarar några lampor och datorn är inga problem. Svårigheterna kommer när man vill driva exempelvis kyl och frys som har stor startström och drar en hel del ström över tid. Klart man kan köpa gasdrivna men då är man ju inte självförsörjande. Tvättmaskinen är ännu värre, det finns massor att läsa om det här på forumet men man kan glömma enkel tvättning som man är van vid. Och all uppvärmning kan man i princip glömma, det tar orimligt mycket ström. Man får elda för varmvatten, matlagning och inte minst inomhusvärme.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
Va roligt med någon som vill försöka klara sig utan nätet. Jag blir nyfiken på Rubensgården, hur klarar ni er utan elnätet? Vad är det ni driver med el? Har ni ett bensin eller diseldrivet elverk? Hur mycket behöver ni använda det och till vad?
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Om man skall komma undan med rimliga investeringar måste man anpassa sig till elproduktionen. Solceller ger ström på dagen de soliga dagarna och vinden kan vara borta ett antal dagar. Har man då stor strömförbrukning som måste matas dygnet runt eller vid fel tillfälle, så innebär det stora batterier. Du får t ex rätt många gångtimmar på ett diselelverk för den fasta avgiften elbolaget tar, men du kan inte ha ett sådant stå och puttra hela tiden för att kunna starta spisen när du vill.

Din budget för att klara dig utan nätet hänger förstås på vad du kan undvara, men också på om du har el idag eller om du måste dra fram. Om el saknas till din fastighet så kan det bli en kostnad på 2-300 000 att få koppla in dig, och då har du en skaplig summa att leka med.

Rubensgården

• Gäst
Vi kör de flesta elmaskiner och borrmaskin på en hästkraft samt driver runt trumman på kompostanläggningen (asynkronmotor på en hästkraft) samt dammsugare. Vi kan koka allt vatten och kör en äggkokare på sommaren. Tyvärr fick nog batterierna en ordentlig urladdning på vintern och något fungerar nu inte som det ska. Håller på med felsökning. Har investerat ungefär 10000 SEK i vår anläggning. På vintern kan man ladda en dator och ha lite läslampor på sin höjd. Till traktorn har vi elverk som kan driva ett helt flerfamiljshus. Den startar vi när det ska cirkelsågas, svetsas eller göras andra mer krävande saker. Vi driver det men en BMC Mini traktor som har en enliters dieselmotor som är väldigt effektiv. Kraftuttaget har två växlar och kör man elverket på 1000 RPM verket går motorn på låga varv och bränsleförbrukningen på en hel dag märks knappt.

torbjorn

• Medelpad
Va roligt med någon som vill försöka klara sig utan nätet. Jag blir nyfiken på Rubensgården, hur klarar ni er utan elnätet? Vad är det ni driver med el? Har ni ett bensin eller diseldrivet elverk? Hur mycket behöver ni använda det och till vad?

Bensin- eller dieseldrivna elverk har aldrig möjlighet att bli ekonomiska jämfört med ström från elnätet.
Låt oss göra ett räkneexempel, vi förutsätter optimala förhållanden för elverket dvs att det ständigt går fullbelastat då det är igång.
Bensin- och dieselpriset kan vi approximera till 14 kr/l.  Båda bränslenas värmevärde är ungefär 10 kWh/l.  Motorns verkningsgrad kan vi sätta till 25 % för bensin och 35 % för diesel. Generatorns verkningsgrad till 80 %.
Med bensinelverket får vi ut 10 * 0,25 * 0,8 = 2 kWh per liter bränsle, med bränslepriset 14 kr/l så kostar alltså elen från detta verk netto 7 kr/kWh.
I dieselfallet blir det 10 * 0,35 * 0,8 = 2,8 kWh/l  , det ger alltså 5 kr/kWh.

I praktiken, då man får räkna med att elverket går med ganska lätt belastning stora delar av tiden, så blir verkningsgraderna mycket sämre så man får nog vara beredd på mer än dubbelt så hög bränsleförbrukning per kWh än i dessa exempel. Sedan tillkommer ju också servicekostnader för maskineriet - t ex oljebyte i motorn med 30-50 timmars intervall för småmotorer, kanske uppåt 100-200 timmar för större dieselmotorer. Räkna med att motorn är utsliten och kräver renovering eller byte efter mellan 1000 och 5000 timmar, förmodligen ännu kortare livslängd för de minsta bensinelverken.

Ska man producera el med ett eget kolvmotordrivet elverk så gäller det att hitta något billigare bränsle än köpt bensin/diesel. Förslagsvis gengas, även om det innebär mycket jobb med vedhantering och underhåll.

Ett svart får

• Bohuslän
Sedan tillkommer miljöaspekten, dieseldrivna elverk släpper ut en massa avgaser. Man får ta ställning till om man tycker det är försvarbart för att slippa köpa elen. Men bor man i ett hus som inte har rimliga möjligheter att kopplas in på elnätet är det förstås en annan sak. Då är det nog optimalt att göra som Rubensgården, hålla förbrukningen låg och köra på sol dagligdags och köra dieseldrivet när man behöver mer ström.

Rubensgården

• Gäst
Bensin- eller dieseldrivna elverk har aldrig möjlighet att bli ekonomiska jämfört med ström från elnätet.
Låt oss göra ett räkneexempel, vi förutsätter optimala förhållanden för elverket dvs att det ständigt går fullbelastat då det är igång.
Bensin- och dieselpriset kan vi approximera till 14 kr/l.  Båda bränslenas värmevärde är ungefär 10 kWh/l.  Motorns verkningsgrad kan vi sätta till 25 % för bensin och 35 % för diesel. Generatorns verkningsgrad till 80 %.
Med bensinelverket får vi ut 10 * 0,25 * 0,8 = 2 kWh per liter bränsle, med bränslepriset 14 kr/l så kostar alltså elen från detta verk netto 7 kr/kWh.
I dieselfallet blir det 10 * 0,35 * 0,8 = 2,8 kWh/l  , det ger alltså 5 kr/kWh.

I praktiken, då man får räkna med att elverket går med ganska lätt belastning stora delar av tiden, så blir verkningsgraderna mycket sämre så man får nog vara beredd på mer än dubbelt så hög bränsleförbrukning per kWh än i dessa exempel. Sedan tillkommer ju också servicekostnader för maskineriet - t ex oljebyte i motorn med 30-50 timmars intervall för småmotorer, kanske uppåt 100-200 timmar för större dieselmotorer. Räkna med att motorn är utsliten och kräver renovering eller byte efter mellan 1000 och 5000 timmar, förmodligen ännu kortare livslängd för de minsta bensinelverken.

Ska man producera el med ett eget kolvmotordrivet elverk så gäller det att hitta något billigare bränsle än köpt bensin/diesel. Förslagsvis gengas, även om det innebär mycket jobb med vedhantering och underhåll.

Bensinaren tankas för sex kronor litern. Du glömmer de fasta avgifterna. Vad blir det på ett år? Traktorn behövs ändå. Det finns små byar uppåt i landet som gått över till dieselelverk för att det var billigare. Miljöaspekten. Ja inte är underhållet av det stora elnätet gratis heller. Än har jag nog inte ens förbrukat milköresurserna för att gräva ner en kabel. Dessutom drevs hela byn av elbolagets dieselelverk sista stormen. Vi visste inte ens att det var strömavbrott. Man kommer ganska snart upp till en förbrukningsnivå där fasta nätet vinner miljöracet.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Bensinaren tankas för sex kronor litern. Du glömmer de fasta avgifterna. ...

6kr per kwh menar du väl?

andtol

• Gäst
Miljöaspekten. Ja inte är underhållet av det stora elnätet gratis heller. Än har jag nog inte ens förbrukat milköresurserna för att gräva ner en kabel.

Är ni helt bortkopplade från elnätet?

Intressant diskussion, när når man brytpunkten på vad som är mest miljövänligt? Göra egen el eller använda elnätet?

Finns ledningen redan så är svaret självklart. Finns det ingen ledning beror det på hur mycket el man förbrukar varje år och hur man framställer den. Men jag tror det är svårt för en normalförbrukare (~10000 kWh/år) att bli miljövänlig på egen el.

Rubensgården

• Gäst
6kr per kwh menar du väl?

Nej. En T31 tankas från gratis till sex kronor litern.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Nej. En T31 tankas från gratis till sex kronor litern.

vad kör du den på?

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser