Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör jag med mina solceller om jag vill hoppa av elnätet förgått?  (läst 6163 gånger)

Rubensgården

• Gäst
Är ni helt bortkopplade från elnätet?

Intressant diskussion, när når man brytpunkten på vad som är mest miljövänligt? Göra egen el eller använda elnätet?

Finns ledningen redan så är svaret självklart. Finns det ingen ledning beror det på hur mycket el man förbrukar varje år och hur man framställer den. Men jag tror det är svårt för en normalförbrukare (~10000 kWh/år) att bli miljövänlig på egen el.

Min förbrukning har aldrig varit över 400kWh per år. Jag har egentligen startat en annan tråd för den diskussionen här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167782.msg1581501#msg1581501

Rubensgården

• Gäst
vad kör du den på?

Sa jag det skulle T31 bli en populär traktor. Vi är en liten skara människor som vet det. :)

Gilbert

• Gäst
Vi hade en Volvo T31 till gamla idrottsplatsen. Den startas på bensin och sedan slår man över till skitig skattebefriad fotogen. Billigt men idag inte så miljövänligt.

Men om fotogen kostar 6 SEK och akrylatbensin 33 SEK så finns där ett spann att välja från om man vill ha ner sina kostnader.

Borde inte en bonnläpp kunna generera biogas till ett elverk de gånger el behövs?

torbjorn

• Medelpad
Och för en fotogenmotor får man nog räkna med ännu lägre verkningsgrader än vad jag angav för bensinelverk - med tanke på låg kompression och sen tändning för att kunna ta hand om ett bränsle med dålig knackningsbeständighet, ofullständig förgasning osv osv.  Troligen kommer T31:an att gå mycket lätt belastad under elverksdriften så det mesta av bränslet går åt för att täcka tomgångsförluster i motorn (pumpförluster, mekanisk friktion mm). Ska vi gissa på runt 10 % verkningsgrad i bästa fall? Då är man i alla fall i klass med t ex ett ånglok eller ett kolkondenskraftverk från 1910-talet.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Sa jag det skulle T31 bli en populär traktor. Vi är en liten skara människor som vet det. :)

jag tror tyvärr att du lurar dig själv lite ändå.

Så vidare inte du inte har någon ledning till elen och det kostar mycket att ansluta

torbjorn

• Medelpad
Borde inte en bonnläpp kunna generera biogas till ett elverk de gånger el behövs?

Nja, en biogasanläggning måste vara igång kontinuerligt för att fungera bra, och de brukar inte direkt vara lättskötta, hur liten anläggningen än är så kräver den nästan en eldsjäl som pysslar om den på heltid. Det ställs mycket högre krav på biogas om den ska vara användbar för motordrift än om man nöjer sig med att ha den som bränsle för värmepannor, gasspisar mm.
Biogasanläggningen blir mycket enklare om man kan bränna gasen i samma takt som den alstras så att man slipper försöka lagra den (och det innebär ju att det fungerar bäst om man kan använda biogasen som tillskott till eldstäder som ständigt eldas, och se den som en utdrygning av det ordinarie bränslet).

Problemet med "motor-biogas" är att det krävs ett antal extra reningssteg för att få den tillräckligt fri från vattenånga, koldioxid mm. Orenad biogas kan jämställas med riktigt usel gengas - det kan i bästa fall gå att få igång en motor och hålla den igång, men det är inte mycket nyttigt arbete som blir uträttat.

• Gäst
jag tror tyvärr att du lurar dig själv lite ändå.

Så vidare inte du inte har någon ledning till elen och det kostar mycket att ansluta

Bara de fasta kostnaderna motsvarar som billigast 300 liter diesel per år. Vi kanske tankar åttio på ett år varav max tjugo går till elproduktion. Vi har ingen ledning. När jag svetsar lagas gamla redskap så miljöinvesteringen är nog hyfsat försvarbar.

Våra totala fasta kostnader är nog kring 30000 per år. Allt inkluderat. Renoveringarna kostar desto mer.

Jag tycker den här tråden borde vara i eltillverkning istället. Ska den vara i uppvärmning kan man nog konstatera att man kan glömma solel. Solenergi går däremot bra förutom under de kallaste vintermånaderna.
« Senast ändrad: 18 jul-15 kl 10:39 av Rubensgården »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Kan man styra sin storkonsumtion av el (svetsning, vedkapning, svarvning, fräsning mm) till dagar det blåser så är det ju inga större problem att få ut den kraften från ett billigt egenkonstruerat vindkraftverk. Dieselgeneratorn får man man ha som backup ifall planeringen inte håller.

Solel och batteribackup behöver då bara dimensioneras för lyxen att ha ständig 1-fas ström i kåken, och då hamnar man på rimlig lagring om man ser över sitt elbehov.

Vad gäller spannet på flytande bränsle så kostar Aspen 20-21 kr på mack, och spillolja är gratis om man är lagd åt det hållet.

torbjorn

• Medelpad
Och mackpriset för E85 är omkring en tia per liter.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Bara de fasta kostnaderna motsvarar som billigast 300 liter diesel per år. Vi kanske tankar åttio på ett år varav max tjugo går till elproduktion. Vi har ingen ledning. När jag svetsar lagas gamla redskap så miljöinvesteringen är nog hyfsat försvarbar.

Våra totala fasta kostnader är nog kring 30000 per år. Allt inkluderat. Renoveringarna kostar desto mer.

Jag tycker den här tråden borde vara i eltillverkning istället. Ska den vara i uppvärmning kan man nog konstatera att man kan glömma solel. Solenergi går däremot bra förutom under de kallaste vintermånaderna.
Berätta gärna mer, hur värmer ni vatten till dusch, lagar mat, värmen i huset, pumpar vatten, kylskåp, frys mm?.

Rubensgården

• Gäst
Vi har tänkt bygga bastu. Nu värmer vi vatten på spisen. Oftast duschar vi någon annanstans.
Maten lagas på vedspis vintertid och gasolspis somartid.
Huset värms med massaugn och vedspis. Övervåning med kamin. Vi bygger på en luftburen solvärmefångare. Lämnar vi huset vintertid klarar det två dagar innan det är helt utkylt.
Vatten bär vi. Vi har även högt placerade regnvattentankar. Handpump 
för brunnsvatten ska installeras.
Vi har en kompressorkylbox från Engel som tillåts gå två gånger per dygn. På vintern har vi jordkällare och andra kyliga utrymmen.
/Jan

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Vi har tänkt bygga bastu. Nu värmer vi vatten på spisen. Oftast duschar vi någon annanstans.
Maten lagas på vedspis vintertid och gasolspis sommartid.
Huset värms med massaugn och vedspis. Övervåning med kamin. Vi bygger på en luftburen solvärmefångare. Lämnar vi huset vintertid klarar det två dagar innan det är helt utkylt.
Vi har en kompressorkylbox från Engel som tillåts gå två gånger per dygn. På vintern har vi jordkällare och andra kyliga utrymmen.

Hur gör ni med elektronik (som dator, TV och dylikt)?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Rubensgården

• Gäst
Det är bara att starta invertern. TV har vi aldrig haft. Jag har fjärrstart på invertern med en liten vippströmbrytare som satts på ett 12V uttag på bottenvåningen.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Maten lagas på vedspis vintertid och gasolspis somartid.
/Jan
har du koll på hur mycket gasol ni förbrukar per år?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Det är bara att starta invertern. TV har vi aldrig haft. Jag har fjärrstart på invertern med en liten vippströmbrytare som satts på ett 12V uttag på bottenvåningen.

Ber om ursäkt för att jag inte var så tydlig med min fråga. Det jag ville veta var mer i stil med vilka mojänger ni har i huset. Själv ersatte jag TV:n med ett dvb-T-kort till datorn. Datorn fungerar som stereo och DVD-spelare också

Det som är intressant (för mig) är vilka mojänger som blir kvar i ett hushåll som ditt. ...och varför det andra får stryka på foten.
vattuvargs.blogspot.se

Rubensgården

• Gäst
har du koll på hur mycket gasol ni förbrukar per år?

Ca 20 kg.
@ vattuvarg: Jag har redan redogjort för det i tråden. Allt över 700W går bort. Vi kan ha det effektuttaget i minst två timmar. Inte varje dag dock. Förut hade jag en synthstudio. Har inte det intresset längre men det hade nog varit svårt med tanke på hur många timmar grejerna är igång. Lisa kan lyssna på musik och invertern lämnar skapligt bra kvalitet. Lite brum går igenom.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Jag har redan redogjort för det i tråden. Allt över 700W går bort.

Okidoki. Är inte mycket till självhushållare men det jag kan göra hemma det gör jag. Vill veta vad jag kan (och inte kan) göra i framtiden. Det är inte av överflödssituationerna man lär sig utan av när det är ont om något. Det är därför detaljer är så intressanta. Tack ändå.
vattuvargs.blogspot.se

Rubensgården

• Gäst
När jag bodde i lägenhet hade jag el till matlagning, ytterst lite belysning, mobiltelefon och dator. Det enda som saknas i vårt hem är en tvättmaskin. Vi har ett objekt ståendes. Jag kan driva motorn men inte värmeslingorna. Ställ gärna specifika frågor så kanske någon kan svara. Man kan ha en solcellsanläggning som kan driva ett smältverk men någonstans finns en brytpunkt där man inte kan investera längre. Att låna pengar till solel är dålig ekonomi.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Är inte riktigt där än själv, så jag har inte kollat marknaden, men det finns tvättmaskiner som man kopplar till både varmt och kallt vatten. Då behöver bara motorn el, vilket sparar en hel del vare sig man är offgrid eller värmer vatten med något billigare än el.

johe71

Vi har en tvättmaskin från Samsung hemma som har ett läge som heter "super eco wash" som tvättar i kallvatten... jag tycker det fungerar för så gott som all tvätt vi har

Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser