Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Memma, brukar ni äta?  (läst 2264 gånger)

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
Memma, brukar ni äta?
« skrivet: 09 apr-07 kl 16:01 »
Idag åt jag finländsk memma för första gången i mitt liv. Normalt är jag inte förtjust i sötsaker, men ojojoj vad gott det var. Åt det med grädde mumsmums.
Är det någon här som brukar göra själv?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
Re:Memma, brukar ni äta?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-07 kl 16:11 »
Jag har sett att det brukar ligga i frysdiskarna......
Har tänkt prova.....nu ska jag köpa nästa gång jag ser det. ;D
eftersom du säjer att det är gott
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 09 apr-07 kl 17:50 »
Memma finsk påskrätt, och lååångkoook.

2 l vatten
8 dl rågmjöl
3 dl malt
1 tsk salt
1 dl sirap
1 msk pomeransskal
Värm vattnet till ca 60 grader. Tillsätt rågmjöl och malt. Låt sedan stå varmt utan att koka i 3 timmar.

Låt koka upp 5-10 minuter. Tillsätt salt, sirap och malet pomeransskal. Häll i en ugnsfast form och grädda tre timmar i 175 grader. Rör under de första två timmarna om var femtonde minut.

En del kokar visst längre:
http://www.abo.fi/~henfager/memma.html

« Senast ändrad: 09 apr-07 kl 17:54 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 09 apr-07 kl 17:57 »
Oj!
Jag har bara träffat "svenssons" som blir  besvikna överb memma..vet ej om dom tror det ska smaka choklad eller nåt ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 09 apr-07 kl 17:59 »
Åh, nu vart jag drömsk och dreglig  :-[ Memma, eller memmi är fullständigt beroendeframkallande! Jag hade en finsk arbetskamrat som skulle "hem till gården" under semestern och jag frågade henne ifall inte några av hennes äldre släktingar hade recept. Jorå, jag fick recept (som idag är bortslarvade), 4-5 stycken olika med olika spannmål som huvudingredienser. Men receptens måttangivelser var spannar, badkar, 100 liters tvättgrytor och nävar :) Enorma mängder! Och så ska det "mjältas" bredvid vedeldad bakugn i flera dygn. Runt tio dygn, om jag inte minns fel.

Så, om någon här har ett mer lättarbetat och samtida recept så blir även jag överlycklig.

Prova även med lite farin eller råsocker över grädden. Farligt gott! Men alla håller inte med. Andra tycker det är hur äckligt som helst :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 09 apr-07 kl 18:02 »
Nämen kolla! Vad som hann komma upp medans jag satt och skrev. Vad skoj! Tack Skytten!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 09 apr-07 kl 20:08 »
Har ätit memma sedan barnsben, senast för ungefär en och en halv timme sedan. Den kommersiella (åt fazers memma idag) är inte lika god som mammas hemgjorda men helt klart godkänd.

Bäst med lite råsocker och fet gräddmjölk.

Munaa ja mämmiä, ja munatkin mämmissä...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skald

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-07 kl 23:54 »
12 timmar, annars är det inte riktig memma i mina ögon... Själv har jag väl klämt 4-5 kartonger hittils iår, och när det rasslar in pengar denna månad så ska frysen fyllas för bruk fram till nästa påsk.. Eller, nåja, 4 lådor eller så blir det väl iaf :)

Voi pojat, mitkä juhlat !

/F, Halvfinne med väldigt tunt ordförråd sen ett 15-tal år...

Morran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 apr-07 kl 09:47 »
Jag äter Fazers variant varje år (påsk) då den finns färsk i affären, med massor av grädde och lite socker då naturligtvis. Jag har aldrig provat att göra själv men mamma brukade göra det när jag var liten, det var dock innan Fazer började sälja sin memma.

Råsocker eller brun farin har jag inte heller provat även om jag har ett svagt minne av att det hos mormor serverades brunt socker till (det här var dock för nästan 40 år sedan så minnet är lite otydligt  :P )

Konstigt nog har jag inte lyckats locka resten av familjen att tycka att det är riktigt läckert. Den äldsta sonen äter det (mest för att han vill känna sej finsk), den yngre bara rynkar på näsan och skakar på huvudet och mannen tycker att råg ska användas till bröd. Det gör dock inget, desto mer blir det kvar till mej  ;D

Ja kyllä tytötkin pitää mämmistä!

Dela detta:

* Inloggade just nu

210 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser