Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadad kyckling  (läst 1477 gånger)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
Skadad kyckling
« skrivet: 23 jul-15 kl 10:25 »
Hej! Nu är det så att en av mina små 2 veckor gamla kyckling har skadat sig. Den klämde benet i en liten dörr till en kanin bur som vi skulle använda till kycklingarna. Och då haltar den, den hoppar på ett ben och trillar hela tiden. Den försöker hänga med sin mamma och 7 andra syskon men den kommer liksom inte ikapp. Den bara trillar hela tiden :'( Min mamma säger att den inte kommer att bli bra! Men jag vill inte ge upp riktigt än! Vad tycker ni? Ska jag ge upp och avliva den eller ska jag ge den en chans till? eller har ni något tips? (Den har förmodligen brutit benet)  :'( :-X :-\ :'(
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Alexn72

• Skåne
SV: Skadad kyckling
« Svar #1 skrivet: 23 jul-15 kl 11:07 »
om den har brutit benet så måste det nog stabiliseras för att det ska bli bra.
om de andra inte tycker att den passar i flocken så kan den bli ihjälhackad en dag pga att den är skadad.

lättast är att avliva den.
Har man tid och ev kan avgränsa ett utrymme till den så kan den säkert klara sig( glöm inte värme till den bara)

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #2 skrivet: 23 jul-15 kl 12:39 »
Tack för tipset! Ska genast prata med mamma :)
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #3 skrivet: 23 jul-15 kl 14:29 »
Nu har vi fixat så att kycklingen + en kompis till den bor i en ensam bur i närheten av dom andra, dom har en värmelampa. Men hur ska vi göra ett stöd för benet? Vi vet att det är någon stans längst ner på benet. (Inte låret eller hur man ska säga på en kyckling) :-[

Alexn72

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jul-15 kl 15:45 »
har du en bild på benet, syns det något på det?

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #5 skrivet: 23 jul-15 kl 17:16 »
Nej, det syns ingenting!

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #6 skrivet: 23 jul-15 kl 18:26 »
Vi tror att skadan sitter vid klorna.

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 jul-15 kl 08:58 »
då tror jag inte ni behöver göra något

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #8 skrivet: 08 aug-15 kl 22:40 »
Nu när det gått ett tag så har den blivit bättre. Nu går den normalt. :D Jag är super glad<3

Dela detta:

* Inloggade just nu

96 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser