Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka kycklingar 11v gamla.  (läst 943 gånger)

Emma432

Sjuka kycklingar 11v gamla.
« skrivet: 24 jul-15 kl 09:43 »
Hej!

Jag är ny på hönsfronten och har precis skaffat kycklingar som är ca 11v gamla nu. Har en del problem med hälsan i hönshuset vilket har lett till två avlivningar nu... Är i behov av hjälp och råd om vad jag kan göra. Jag ska försöka lägga upp detta kort och tydligt.

- Fick 10 st Australorp kycklingar 4 dagar gamla av en vän till mig som har hobbyhöns och aldrig haft problem med sjukdomar.
Kompletterade dessa med 4 lika gamla wyandotte från en herre som bedriver avel.

- Allt har fungerat bra de första veckorna. De har ätit svenska foders "start foder" till kycklingar och inget annat fram till 9v ålder.
Hönshuset är en gammal tegelbyggnad med gott om fönster. Har inte bott några djur där på många år. Kycklingarna har ca 6kvm yta inomhus och har strövat fritt i min trädgård på landet från 4/5 veckors ålder. Så vitt jag vet inga direkt giftiga växter i trädgården (jobbar med trädgård så är helt säker). Två växter som jag har som kan vara giftiga är ormbunke och klematis. Men hur känsligt är det?

- Tuppkyckling 1 (ca 8-9v gammal). Stor och frisk. Inga tecken på sjukdom. Låg helt plötsligt ner en morgon. Tog upp han och han kunde inte stå på någon av benen. Drack lite men var väldigt hängig. Förlamning? Avlivades samma morgon. Sanerade matskålar etc. Bytte spån.

- Tupp/höna kyckling 2 (ca 10-11v gammal). Samma sak nån vecka senare. Kom in och denna låg helt på rygg. Kunde inte stå. Såg exakt likadant ut med benen och tårna. De är liksom inåtvikta. Avlivades samma dag.

- Tupp/höna kyckling 3. Började vingla samma dag som nr 2. Tappar balansen bakåt och något inåtvikta tår. Har bra ork att äta och dricka och säga till dem andra.. Den står ganska högt i rang. Så har det varit nu i en vecka. Efter ca 5 dagar utan förändring har den börjat gapa var 5e sekund. Och skakar även på huvudet mellan varven.. Mer eller mindre. Har lyst ner i halsen och kan inte se något. Och skakar även på huvudet mellan varven.. Mer eller mindre.  Vad göra? Dags att avliva den? Behöver veta snart..

- Höna nr 4. Äter och dricker bra. Mår bra... Men har under hela tiden som dem andra varit sjuka betett sig "apatiskt". Hon är inte social med dem andra och går inte ens ut på dagen utan ligger kvar där inne med sjuklingen. De andra hackar inte på henne. Är hon den utstötta ändå? Eller normalt beteende?

Vid 8v ålder bytte jag foder från svenska foders blandning "start" till "multi". En bekant kom med förslaget att fåglarna kanske vuxit för fort (broilerfenomen). Så nu har jag blandat upp multi med hela korn från gården. Haft det i 3 dagar nu.

Ingen aning om vad jag ska göra med allt detta. Känner mig ganska förvirrad och osäker på var jag ska börja. Vill helst inte att fler blir sjuka. Känns som att detta kan bero på vad som helst. Hjälp!

Jag har mer att tillägga, men vet inte om det har betydelse så fråga på!

Tack på förhand!

Gilbert

• Gäst
SV: Sjuka kycklingar 11v gamla.
« Svar #1 skrivet: 24 jul-15 kl 10:02 »
Australorp kan inte växa för fort, vi har 14 st som är vitala och mår bra. De har haft fri tillgång till foder, gräs och mineraler. Nu får alla höns multivitamin i vattenautomaten (30 liter) en gång i månaden, 2 kapsyler. Måttligt till många höns men ändå ett förebyggande tillskott trots sommaren. På vintern är det viktigare!

Vi har pellets från Lantmännen och Granngården. Penna Pk fram till vecka 6 sedan blandat. Nu får de höns värp och snäckskal i hopp om de första äggen någongång i aug/sep månad.

Mitt råd till alla som startar ett nytt hönshus är att kläcka själv och aldrig köpa kycklingar och höns. Alla vi hälsat på skulle aldrig ha köpt med tanke på allt skit som man får på köpet. Jag har hjälpt en att totalsanera från kvalster, något som jag aldrig vill ha in i mitt hönshus efter det.

Det finns mera smitta i gamla hönshus än vad höns-matte-husse tror.

Torry

« Svar #2 skrivet: 24 jul-15 kl 20:43 »
Det du kan göra är att kontakta SVA och skicka någon av de döda kycklingarna för obduktion. Jag tycker att det skulle kunna vara Marek, det får du i så fall reda på om du obducerar. Det du skall göra i så fall är att avliva de som blir sjuka, de som överlever blir immuna och efter något år är problemet över.
Du kommer då att ha en stam med Marek resistenta höns.
Lycka till.
//Torry

Lotta.R

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-15 kl 22:27 »
Hej, problemen med sjukdomar störst i början. Marek är vida spritt, och uppfödarna vet inte alltid om de har det, eller säger det inte. Det är mer regel än undantag att hönsen har det tyvärr. Kan vara så att hobbyhönsen du fick var fria (eftersom den som sålde dem upplevde att hennes djur var friska) och att de fick smittan via de andra. Men det är egentligen inte så viktigt. Det som är bra att veta är att det inte bryter ut på alla. Symptomen kan vara lite olika, men googla dem eller skicka för obduktion som föreslagits, det kan vara skönt att veta vad det är och om något kan göras. Är det marek, så förfasas inte. Det smittar inte till äggen och de som överlever överför ofta sin resistens till sina kycklingar. Tar du däremot in nya exponerade kycklingar  utifrån så kan du få samma problem igen.
Jag hade unghönor som dog i början men nu efter ett år verkar läget stabiliserats, men jag förstår att det känns tungt.
Lycka till.

Emma432

« Svar #4 skrivet: 18 aug-15 kl 12:08 »
Ok, tack för bra svar!
Hur går det till när man skickar djur till SVA? Kostar det något? Det är verkligen som ni säger att det hade varit skönt att veta..

Hur som helst avlivade jag kycklingar 3 och 4 för några veckor sedan. Tänkte att jag inte ville se dem lida mer och hoppas på att de skulle bli bättre när man inte ens vet vad allt beror på, eller hur dem kommer må och värpa om ett år...

Sedan dess har alla andra mått väldigt bra. Vissa verkar haft någon förkylning med nysningar och lite lätt skum i ögonvrån, men de springer runt lösa i trädgården och verkar glada!
Blir någon mer sjuk nu så skickar jag iväg den. 

Tack för stödet!
Mvh, Emma

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser