Gasol i dieselmotorer har jag läst lite om på senare år. -Något kompendium jag hittade på biblioteket har jag för mig, som handlade om alternativa bränslen till dieselmotorer. Gengas avhandlades också, med egenskaper inte helt olika gasolens. Vad jag minns avhandlades både permanenta konverteringar till ren gasdrift och insprutning av gas som ett komplement till dieseln.
Vid permanent konvertering till gasdrift bygger man i princip om dieselmotorn till en vanlig ottomotor och ersätter spridaren med tändstift samt sänker kompressionen. Gissar att detta är vad man gjort med tyngre fordon som t.ex. stadsbussar som drivs med naturgas.
Med gasol (eller annan gas) som komplement till dieseln behåller man spridarna i drift på reducerad effekt då detta verkar som ett tändmedel för tillsatsgasen som tillförs med insugsluften. Tekniken är enkel och pålitlig, samt kan användas för att locka fram extra hästkrafter ur äldre motorer. Jag har läst på Internet om folk som lagt till en gasolflaska i sin gamla dieselbil och fått något av en lustgaseffekt!
Att driva en okonverterad dieselmotor på gas via insugsluften fungerar, men det är väldigt elakt mot motorn eftersom förbränningen blir så häftig och okontrollerad vid dessa höga tryck. Det sliter hårt på motorn. För äldre stationärmotorer med låg effekt i förhållande till motorstorleken kan däremot lokalproducerad gengas vara försvarbart i t.ex. U-länder.
Har man en gammal turbodieselbil som snart är färdig för skroten kanske det kan vara ett kul experiment att spruta in gasol i vätskefas och se vad som händer. Saknar turbon wastegate eller om den spärras i stängt läge borde motorn kunna ge rejält med extra kraft under hårda knackningar. Kanske flyger skiten i luften, kanske ritar den svarta streck på gatan...?

Hur som helst är gasolinsprutning förmodligen enklare än att öka dieselpumpens flöde rejält.
Torbjörn, du som kokat en hel del gengas, hur tror du det vore att sätta en dieselmotor i den gamla gengaskonverterade röda 140-Volvon och fortsätta koket i grytan? Även om det skulle fungera som ovan nämnt antar jag att det inte vore någon nämnvärd vinst i total bränsleförbrukning eller driftkostnad jämfört med att stånka vidare med ottomotorn.