Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pektin av äppelkart  (läst 4983 gånger)

ojkooj

• 2 Brahma
    • -
Pektin av äppelkart
« skrivet: 26 jul-15 kl 16:57 »
Hej!

Jag vill göra eget pektin. Det verkar vara enkelt men jag blir osäker.

Kan någon vänlig själ dela med sig av hur du gör av äpplen.

På nedanstående blogg finns en beskrivning liksom i Jan Hedhs bok om sylt och marmelad. Men samtidigt förstörs pektinet i för hög värme (>65C).
http://kinnasblogg.blogspot.se/2008/10/eget-pektin-och-ppelgel.html

Jag blir inte riktigt klok.

Hjälp hjälp!

Johan

Gilbert

• Gäst
SV: Pektin av äppelkart
« Svar #2 skrivet: 26 jul-15 kl 17:22 »
Tack Kurt, det borde gå att dra pektin/gelé ur ett paradisäppelträd. Här finns lite vildapel.

ojkooj

• 2 Brahma
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 jul-15 kl 17:56 »
Cheers!  :)

ojkooj

• 2 Brahma
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 12:13 »
Jag gjorde pektin för många år sedan och minns att det vart som sirap. Det var säkert något annat än pektin men det funkade i marmelad.

Nu när jag gör det och följer instruktionerna i länkarna ovan blir jag ändå osäker. Det står t ex kokas i 1 - 3 timmar. Sen står det att pektin frigörs vid 85 grader och bryts ned redan vid 65.

Jag har nu kokat och karten kokade upp och sköd tills de var mushy. Men det gick MYCKET fortare än 1 timme. Kanske en kvart. Jag låter det nu stå lite så ska jag sila. Undrar om jag borde koka längre. Är det bra att mosa med potatispress? 

kurt

« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 12:49 »
Det skall kokas så att det nästan faller sönder av sig själv, möjligen behöver man röra med en slev, man skall inte behöva mosa med t ex potatismos

Dela detta:

* Inloggade just nu

189 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser