Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ odling  (läst 1709 gånger)

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Alternativ odling
« skrivet: 10 apr-07 kl 14:25 »
Hej, nu har jag hamnat på en sida jag inte har någon större erfarenhet av, men en fråga som ofta dykt upp i mitt huvud är odling av läkeväxter-örter.

Såg på TV för några år sedan reportage om odling i Tyskland. Naturläkemedel (givetvis kvalitetskontrollerad) användes i ganska stor utsträckning i förskrivning av de tyska läkarna (nästan hälften av förskrivningarna).

Jag tror att det finns efterfrågan, men vet ingenting i övrigt. Kastar ut frågan till bedömning av alternativodling.

Hälsn Leif ;)

Skytten

• Skåne
Re:Alternativ odling
« Svar #1 skrivet: 10 apr-07 kl 15:26 »
Ingen expert på alla sorters dekokter och medikamenter, men är övertygad om att det finns en avsättning, och nog en ganska stor efterfrågan på naturmedel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 11 apr-07 kl 09:44 »
En "stor" växt , tex i Tyskland är Johannesörten som används som alternativ till traditionell behandling mot depression. Sist jag hörde nåt om den stod den för ca 60% av den typen av behandling.

Här i Sverige så är en storsäljare Rosenroten.
Inhemskt odlad vitlök kan säkert vara en annan grej.

Om du sen bara vill odla eller även förädla, ja då finns ju nischmarknaden där du inte bara säljer en produkt utan en upplevelse.
(Snyggt förpackad, ditt arbete med odling o färdigställande, råd o tips om användning o.s.v.)

Jag tror att du har en god ide´, spinn vidare på den ( glöm bara inte att berätta för oss här på nätet hur allting går ;D, vi e rätt förvetna :-[.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 apr-07 kl 21:03 »
.......
... inte bara säljer en produkt utan en upplevelse.
(Snyggt förpackad, ditt arbete med odling o färdigställande, råd o tips om användning o.s.v.)
.......

Det där har jag visst hört förrut nånstans ...  ::)

Ang. att odla råvaror till naturläkemedel så tror jag att det är krångligt i liten skala, det kräver massa laboratorieverksamhet, tillstånd och blanketter för att man skall kunna göra det "seriöst". Det kan vara väldigt stor sklillnad på "råvara" och "råvara".

Att sälja egna örtblandningar, téer, kryddblandningar, brännvinskryddor m.m. är nog betydligt enklare. Sen kan man väl flika in, "mellan raderna", traditionella användningar och påstådda hälsofrämjande effekter.

Tyskland ligger många ljusår före (eller efter, beroende på vem du frågar) Sverige vad det gäller praxis kring naturmedicin.
« Senast ändrad: 11 apr-07 kl 21:04 av Vitis »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 12 apr-07 kl 22:43 »
Ja, nu la jag inte ut frågan för egen räkning, jag har varken mark eller övriga möjligheter att själv syssla med detta.

Jag vet att mark och jordbrukare får allt svårare att få det att gå ihop ekonomiskt, när det handlar om mindre brukande verksamhet. Vi har i kommunen körsbärsodlare, som nu enbart har en stubbåker, pga billigare arbetskraft från ett av våra nya EU-länder.

Jag tror att vi behöver något stabilare markbrukande, som inte konkureras ut av billig arbetskraft. Hur många svenskar ger sig ut i jordgubbsfälten, för det slitet, för den ersättningen. Vi har hamnat i det där ekorrhjulet som konsumtionshysterin som nu råder för vår födkrok, hela samhällsapparaten bygger på den. Så tanken var att detta kanske skulle kunna vara en sak, som ligger utanför den vanliga konsumtionen. Man kan ju faktiskt fortfarande hjälpa varandra utan att ställa några krav på ersättning mer än "vi hjälptes åt med det där".

Hälsningar Leif

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 13 apr-07 kl 00:02 »
Jag lät kanske onödigt negativ i mitt förra inlägg. Jag uppfattade det som att du skulle odla några m2 "örter" och börja sälja naturpreparat. Det var det jag såg som en idé svårt att driva seriöst.

Olika grödor har olika förutsättningar och Sverige är inte idealt för allt men många "nischodlare" hävdar att vårt bistra klimat och korta säsong kan ge högre kvalité på produkterna än om de hade växt i ett varmare klimat.

Att odla arbetsintensiva grödor är svårt i Sverige med tanke på konkurrensen från andra ländre som du skriver, man måste nog hitta sin speciella marknad och gröda där man kan ta betalt för att det är närproducerat/ekologiskt/exotiskt och av högsta kvalité.

Alt. att man odlar råvaror till egen förädling och får marginalen där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

116 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser