Har ett par tankar jag skulle vilja lufta. Ska snart bygga nytt hus och har några funderingar.. Efter att ha läst en massa negativt om många olika isoleringsslag har jag kommit fram till att jag vill isolera med Hampa. Helst från tyska Thermo Natur och deras THERMO HANF® PREMIUM PLUS (
http://www.thermo-natur.de/produkte/thermo-hanf-plus/). Så långt allt gott.
Nästa steg är att jag skulle vilja ha en värmeackumulerande stomme och har redan planerat att ha delar av hjärtväggen i tegel. Men hur jag ska lösa det på ytterväggen har jag tidigare inte funderat så mycket på.
- En galen idé här är att ha "installationsskiktet" i massivt plank. Alltså att närmast under gipset ha massiva 45mm reglar staplade på varandra.
Den tredje funderingen gäller ångbromsen.. Till hampaisoleringen ska man ju inte ha helt ångtätt utan ha en diffusionsöppen vindpapp eller skiva!
På Thermo Naturs hemsida föreslår de 12 mm plywood/OSB-skivor som ångbroms man ska då tejpa skarvarna för att få det konvektions/lufttätt. Jag tycker att detta låter som en utmärkt lösning då jag ändå måste ha någon skiva för att stabilisera stommen.
Vad tror ni om dessa tre tankar? Har i några andra förslag?