Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling som saknar en tå  (läst 1423 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Kyckling som saknar en tå
« skrivet: 06 sep-15 kl 16:14 »
Jag märkte nyss att en av mina fyra veckor gamla kycklingar saknar den yttersta tån på varje fot. Där är bara en liten stump, täckt av vanlig, fjällig hud. Tycker det är osannolikt att det skulle bero på att han skadad sig, för det är ju dels på bägge fötterna, och dels har vi inte sett något blod. Vad kan tåavsaknaden bero på?

Han är inavlad en generation (hans pappa är samma tupp som hans farfar), men höns ska ju vara motståndskraftiga mot inavel?

Pigg och glad verkar han iallafall, springer och rör sig som han ska.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

• Uppland
SV: Kyckling som saknar en tå
« Svar #1 skrivet: 06 sep-15 kl 18:51 »
Något genetiskt är det ju, mår han bra och så så låt en leva men ta inga avkommor av den.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 04 okt-15 kl 07:53 »
Här är en bild på mutanten. Notera tårna.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Besksöta

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 04 okt-15 kl 08:36 »
Jag upptäckte alldeles nyss samma sak på en av mina höns. Jag köpte henne för någon månad sedan, men har inte tänkt på det förrän nu.  Hon saknar båda baktår eller vad det heter.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 29 dec-15 kl 16:12 »
Idag tog jag en ny bild på henne:

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
« Svar #5 skrivet: 01 apr-16 kl 19:00 »
Jag har en liten blandras kyckling, 50% Dvärgkochin "som har 4 tår" och 50% Dvärgsilkes "som har 5 tår" så ja, på hennes ena fot är det 5 tår och på den andra 4! Hon mår alldeles utmärkt, äter och dricker och går som hon ska. Inte inavel!
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Dagg

« Svar #6 skrivet: 01 apr-16 kl 20:21 »
Jag har märkt samma sak på några av mina under åren, bara raser med benfjädrar och det var inte inavel!
//Dagg

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 02 apr-16 kl 08:26 »
Det är vanligt på benbefjädrade,  och det är bara klon som fattas, plus att tårna är lite korta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 02 apr-16 kl 23:27 »
Skönt att höra att det inte är inavel!

Hennes pappa/farfar är 50 % dvärgkochin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

53 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser