Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter kring Dass?  (läst 4113 gånger)

Kammen

Växter kring Dass?
« skrivet: 11 apr-07 kl 12:52 »
Jag och några vänner har en liten trevlig studiecirkel i vad vi kallar Dasskunskap eller "Skitsnack" :), och nu är det så att jag fått uppgiften att ta reda på lite information kring vilka växter som lämpar sig i dassmiljöer (utanför, kompost, land m.m.)?

Är svårt att söka på internet i detta ämne, men kanske någon vänlig själ kan och vill dela med sig av sina kunskaper?

Har hört att t.ex. majs ska vara bra på att ta hand om tungmetallerna i avföringen och att nässlor kan vara bra i samband med ett torrdass... jaja. Är än så länge ganska ytliga kunskaper. Men med din hjälp kan jag kanske ta reda på mer!

Även tips på litteratur kan vara (skit)nödvändigt!

Tack å bock! Jonas
Jonas 20 år från söderbärke, läser för tillfället en Timringskurs på Sjöviks Folkhögskola.

Vitis

• Skåne
Re:Växter kring Dass?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-07 kl 13:03 »
Men ... ni ska väl skita i en tunna eller ... ? Direkt på marken ?  ???

Var ska växterna växa ?

Den första tumregeln jag kan komma på är att abolut inte blanda avföring + urin. Dvs. separera urinen på nåt sätt, antingen genom en separerande dassits eller kissa i buskarna ute. Separerar ni bort urinen så kan denna med fördel användas som gödningsmedel utblandad med vatten.

Skriv lite mer så ska du se att du får massa hjälp här.  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 apr-07 kl 13:06 »
Oftast brukar lämpliga växter själv hitta dit. Eftersom det bla är kvävefordrande nässlor, bör man kolla innan man sätter sig.

Annars är det kvävefordrande växter som passar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Bo

Utan att ha grävt djupt i saken
« Svar #3 skrivet: 11 apr-07 kl 18:56 »
bör man logiskt sett kunna lösa sina problem genom att dels ha ett tak så att inte regnet lakar ut skiten, dels ha ett tillräckligt stort utrymme för den så att man slipper krafsa bort mer än vart 25e år, dels ha träd runtom som skickar upp rötter som tar hand om näringen.

Jag hade ett primitivt avträde under en gran där jag efter något årtionde trodde att jag skulle gräva undan för att lägga till mitt plommonträd. Jag fick inte loss något. Allt var snustorrt och genomvävt av rötter.

Att separera urin och latrin förstår jag inte poängen med.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:Utan att ha grävt djupt i saken
« Svar #4 skrivet: 11 apr-07 kl 21:12 »
Att separera urin och latrin förstår jag inte poängen med.
Jorå, det luktar nästan ingenting av dasset om man urinseparerar. Jag blev redigt imponerad av mitt eget separeringsdass; i somras när det var så varmt var det ingen fara med lukten...annars brukar ju "vanliga" dass stinka rätt ordentligt sommartid...för att inte tala om flugorna (som man enkelt får bort genom att kalka/aska på skiten så flygfäna inte vill lägga sina ägg där) :) .

Är inte riktigt med på varför man ska ha speciella växter vid skithuset, urinen och den sedemera förmultnade avföringen använder man väl som gödning på andra ställen?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kammen

« Svar #5 skrivet: 11 apr-07 kl 23:24 »
Hmm... jag märker att jag inte var särskilt tydlig i min formulering. Drog ihop en text i all hast...

Jag tror att jag har fått ganska bra koll på hur man sköter ett dass med tanke på lukt, kompostering m.m. Här var min tanke mer i stil med hur man med hjälp av växter kan förhindra att avföringen förorenar miljön om man kan beskriva det så... för mycket kväve, eller höga halter tungmetaller. Det kanske inte brukar vara några större problem med det, men jag har hört att avföring innehåller mkt tungmetaller och för att förhindra att dessa sprids kan man t.ex odla majs (utanför dass eller intill kompostering?) som är ena rackare på att suga i sig tungmetaller. Men om det sedan skulle vara bättre vet jag inte. Majsen kommer ju brytas ner för eller senare den med...

Är själv dåligt insatt i växtlivet och jag har misstankar att det finns de som kan ha fina erfarenheter av både bajs-förorening och växters förmåga att balansera och stabilisera.

jaja... inte säkert man blir något klokare... själv börjar jag bli sängtrött! Gasp
Jonas 20 år från söderbärke, läser för tillfället en Timringskurs på Sjöviks Folkhögskola.

signe

« Svar #6 skrivet: 12 apr-07 kl 18:35 »
Jag undrar också hur du tänker, avföringen hamnar väl inte på marken?? Ni har väl en tunna och sedan komposterar du innehållet i någon lämplig behållare innan du till slut sprider det på lämplig plats där det gör nytta. Jag rekommenderar att du läser The Humaure Handbook på http://jenkinspublishing.com/humanure.html.
Vii du försköna miljön kring ditt dass så rekommenderar jag solrosor.

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 12 apr-07 kl 19:20 »
Halaj!

Det där med separering.
Jag har ett torrdass där det ligger en hink. Ibland kan man inte hålla sig för att göra nr. 1 när man gör nr. 2.
När jag tömmer hinken så stinker det något djävelusiskt!
Hinkinnehållet stinker illa nog som det är, men när man häller ut innehållet sprider sig en stank som med ord inte kan beskrivas!
Det är bara att släppa allt och springa!
Efter en timme har stanken lagt sig något och man kan gå dit och täcka träcket med något lämpligt. Jag använder gran- och tallbarr för det har jag gott om.

Till växterna.
Om du inte har urinseparering så tror jag att alla växter som gillar högt pH trivs där.
Nedanstående är saxat ur SLUs kompendium från usch till resurs:

Kväveformens inverkan på pH värdets i urin
Urea, en enkel organisk förening med den kemiska formeln CO(NH2)2, kan brytas ned till enklare molekyler där kvävet föreligger som ammonium (NH4).
CO(NH2)2  + 3H2O +2NH4 + + HCO3 - + OH-

När urinen utsöndras brukar dess pH-värde ligga runt 6. Jönsson m.fl. (2000) uppger en variation på mellan 4,8 och 7,5. Omvandlingen av urea till ammonium orsakar en kraftig pH-höjning, och en del av ammoniumjonerna omvandlas därmed till ammoniak (NH3). I ren, nästan steril urin går denna omvandling långsamt, i synnerhet vid låg temperatur. Ren urin kan förvaras halvårsvis i en tillsluten dunk utan att pH förändras nämnvärt (Jönsson, pers. medd.). Om urinen däremot kommer i kontakt med ureas eller med ureanedbrytande bakterier går nedbrytning mycket snabbt. Man kan räkna med att ureanedbrytande bakterier och ureas finns överallt där urin tidigare förvarats, om inte kärlen rengjorts mycket noga. I urinsorterande toalettsystem kan pH därför stiga till runt 9 redan i ledningssystemet innan urinen har kommit till lagringstanken (Jönsson m.fl., 1997).

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #8 skrivet: 12 apr-07 kl 19:43 »
Se svar till fru Larson i detta ämne.

Hälsn Leif ;)

Bo

Stanken skall bort genast
« Svar #9 skrivet: 12 apr-07 kl 20:04 »
genom att man dammar över skiten med stenmjöl eller annat snustorrt material.

Sedan torkar man sig med gräs eller mossa vilket innebär att det blir en bra blandning som bryts ner och blir näring för trädrötterna.

Ett stinkande dass är hälsovådligt för att man drar sig i det längsta för att besöka det och den stinkande vätskan i avföringen då under tiden hinner tas upp i blodomloppet.

Poängen med att ha stort utrymme för skiten - minst ett par kubiklmeter, - är att då man gräver i den skall det redan hunnit bli luktfri mylla.

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 12 apr-07 kl 20:15 »
Glömde att referera till dej Vitis, elementärt när det gäller "kiss o bajs"

Leif

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 maj-07 kl 11:37 »
Citera
Jag har ett torrdass där det ligger en hink. Ibland kan man inte hålla sig för att göra nr. 1 när man gör nr. 2.
När jag tömmer hinken så stinker det något djävelusiskt!
Hinkinnehållet stinker illa nog som det är, men när man häller ut innehållet sprider sig en stank som med ord inte kan beskrivas!
Det är bara att släppa allt och springa!
Efter en timme har stanken lagt sig något och man kan gå dit och täcka träcket med något lämpligt. Jag använder gran- och tallbarr för det har jag gott om.

Jag blandar sågspån med gamla löv och smulad torr lera... lite som kattsand ungefär. Och strör i med jämna mellanrum. Det fungerar hyfsat med "hinklösningen", för fy fan vad det kan stinka...  :o

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #12 skrivet: 03 maj-07 kl 16:23 »
Jag blandar sågspån med gamla löv och smulad torr lera... lite som kattsand ungefär. Och strör i med jämna mellanrum. Det fungerar hyfsat med "hinklösningen", för fy fan vad det kan stinka...  :o
Jag har inget utedass. Men vid strömavbrott (som sker ganska ofta i my neck of the woods så åker "skithinken fram" Jag köpte en enkel toasits i trä och modifierade den lite så att den kan klämmas fast på en 20 liters plastpytts av samma typ man brukar köpa färg i.
Brevid ställer jag en påse kutterspån från barrträd.
Efter uträttade behov täcker man över med en näve av kutterspånet och varje kväll tar man ut hinken och tömmer den i skitkomposten.

Kutterspånet tar bort i stort sett all lukt och det luktar mer slöjdsal än skithus även fast vi skiter inne.

/Fred

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Vattendoktorn fd

« Svar #13 skrivet: 03 maj-07 kl 20:12 »
Jag har inget utedass. Men vid strömavbrott (som sker ganska ofta i my neck of the woods så åker "skithinken fram" Jag köpte en enkel toasits i trä och modifierade den lite så att den kan klämmas fast på en 20 liters plastpytts av samma typ man brukar köpa färg i.
Brevid ställer jag en påse kutterspån från barrträd.
Efter uträttade behov täcker man över med en näve av kutterspånet och varje kväll tar man ut hinken och tömmer den i skitkomposten.

Kutterspånet tar bort i stort sett all lukt och det luktar mer slöjdsal än skithus även fast vi skiter inne.

/Fred

Det kan jag mycket väl tänka mig, det finns ett företag i BräkneHoby här i Blekinge som säljer pulveriserad tallbark till oljesanerare världen över. (oljeutsläpp i havet). Dom säljer ganska bra har jag hört. Det var ett bra och enkelt tipps Fred.

Hälsn Leif.  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

237 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser