Hej
Vi siktar på att köpa en gård med bostadshus byggt 1934, 93+39kvm + ca 90kvm oinredd källare. Jag funderar mycket över hur man ska lösa uppvärmning samt hur det påverkar huset välmående. Jag tror stark på att
inte modernisera för mycket utan låta huset vara och fungera som det från början var tänkt i möjligaste mån men lite lär man ju få göra avkall på.
Uppvärmningen som finns är direkt el samt eldstäder.
1 vedspis i köket, 2 kakelugnar varav 1 fungerande på bottenvåningen (oklart gällande den andra), samt 1 liten oljekamin i hallen.
1 kakelugn och 1 liten gjutjärnskamin på övervåningen.
1 Vedspis i källaren (husqvarna nr 25) i dåligt skick och ett vedeldat vattenkar.
Källaren är idag måttligt fuktig och luktar lite. Hur gjorde man förr? Eldade man i vedspisen för att värma upp och ventilera bort fukt eller vad fyllde den för funktion? Jag lär ju dränera runt huset så småning om, men jag blev lite nyfiken.
Kan tillägga att huset antagligen har stått obebott i 2-3 år nu. Så källaren kanske är lite extra fuktig pga det?
Bör man värma upp källaren något? Kan det till någon del hjälpa mot fukten?
Jag eldar gärna, ca 5ha skog finns att tillgå på gården till olika behov.
Bör jag sikta på en luft/luftvärmepumps lösning man för att ersätta direktverkande elradiatorerna som backupvärme samt hålla grundvärme om man åker bort, eller vad tror ni?
En sådan värmepump avfuktar ju också. är det bara till fördel eller kan det få negativa konsekvenser?
Jag funderar också lite på att bara värma delar utav huset efter behov, funkar det bra?
Så brukar vi göra på svärföräldrarnas landsställe men mest för att man sällan hinner värma upp hela kåken under vistelsen.
Hur många pipor kan det finnas i murstocken?! den ser ju inte ut att vara större än vanligt. Det är väl rätt vanligt att flera eldstäder delar rökkanal?
Jag tänker även försöka förbättra isoleringen men endast med naturmaterial, så huset kan andas. Idag verkar det vara isolerat med sågspån att dömma av det jag sett på vinden.
Många frågor och mycket text blev det visst. Är tacksam för svar