Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning av hus ifrån 1934  (läst 4357 gånger)

Larco

• Uppland
Uppvärmning av hus ifrån 1934
« skrivet: 22 sep-15 kl 17:47 »
Hej
Vi siktar på att köpa en gård med bostadshus byggt 1934, 93+39kvm + ca 90kvm oinredd källare. Jag funderar mycket över hur man ska lösa uppvärmning samt hur det påverkar huset välmående. Jag tror stark på att inte modernisera för mycket utan låta huset vara och fungera som det från början var tänkt i möjligaste mån men lite lär man ju få göra avkall på.

Uppvärmningen som finns är direkt el samt eldstäder.
1 vedspis i köket, 2 kakelugnar varav 1 fungerande på bottenvåningen (oklart gällande den andra), samt 1 liten oljekamin i hallen.
1 kakelugn och 1 liten gjutjärnskamin på övervåningen.
1 Vedspis i källaren (husqvarna nr 25) i dåligt skick och ett vedeldat vattenkar.

Källaren är idag måttligt fuktig och luktar lite. Hur gjorde man förr? Eldade man i vedspisen för att värma upp och ventilera bort fukt eller vad fyllde den för funktion? Jag lär ju dränera runt huset så småning om, men jag blev lite nyfiken.
Kan tillägga att huset antagligen har stått obebott i 2-3 år nu. Så källaren kanske är lite extra fuktig pga det?
Bör man värma upp källaren något? Kan det till någon del hjälpa mot fukten?

Jag eldar gärna, ca 5ha skog finns att tillgå på gården till olika behov.
Bör jag sikta på en luft/luftvärmepumps lösning man för att ersätta direktverkande elradiatorerna som backupvärme samt hålla grundvärme om man åker bort, eller vad tror ni?
En sådan värmepump avfuktar ju också. är det bara till fördel eller kan det få negativa konsekvenser?

Jag funderar också lite på att bara värma delar utav huset efter behov, funkar det bra?
Så brukar vi göra på svärföräldrarnas landsställe men mest för att man sällan hinner värma upp hela kåken under vistelsen.

Hur många pipor kan det finnas i murstocken?! den ser ju inte ut att vara större än vanligt. Det är väl rätt vanligt att flera eldstäder delar rökkanal?

Jag tänker även försöka förbättra isoleringen men endast med naturmaterial, så huset kan andas. Idag verkar det vara isolerat med sågspån att dömma av det jag sett på vinden.

Många frågor och mycket text blev det visst. Är tacksam för svar :)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Uppvärmning av hus ifrån 1934
« Svar #1 skrivet: 22 sep-15 kl 18:30 »
Jag skulle helt klart stänga av delar av huset under vintern och värma med vedeldning. Eventuellt köpa en luftvärmepump som kan gå när man inte är hemma.

Att tilläggsisolera är bra men steg ett är att täppa till tjuvdrag. Gå runt med ett stearinljus och se var lågan fladdrar.

Gottfrid

• -
« Svar #2 skrivet: 22 sep-15 kl 19:15 »
Från början när huset byggdes så eldades det i dom olika eldstäderna vilket gjorde att skorsten höll sig varm och ventilerade huset.Stillastående luft ger dålig lukt ,likaså fukten så en dränering är säkert på sin plats då man inte hade alla fina maskiner som vi har idag att arbeta med.En luftvärme pump kommer inte att ersätta dina elelement men ger ett bra tillskott och avlastning åt dom.Och köp nu inte nått billigt skit på Jula eller liknande,Luftpumpen cirkulerar luften i huset,så har du en kamin i närheten så sprids värmen bättre .Dessutom kan man kyla huset på sommaren om det skulle bli stekande hett.Isoleringen bestod av sågspån då det inte fanns så mycket annat att välja på och det var drygt nog som det var att frakta hem så man vräkte inte på mer än minsta möjliga ,som nu dessutom har sjunkit ihop en hel del bortsett från det som råttorna har ätit upp.Kakelugnen som du är osäker på bör du i  få fart på.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 22 sep-15 kl 21:45 »

Jag funderar också lite på att bara värma delar utav huset efter behov, funkar det bra?
Så brukar vi göra på svärföräldrarnas landsställe men mest för att man sällan hinner värma upp hela kåken under vistelsen.
Hur många pipor kan det finnas i murstocken?! den ser ju inte ut att vara större än vanligt. Det är väl rätt vanligt att flera eldstäder delar rökkanal?

Mitt hus har farstu, kök, kammare och sal nere, och jag värmer bara upp kök och kammare på vintern. Övervåningen med kök och kammare använder jag inte alls.
Nere har jag vedspis i köket, och kakelugn i kammaren och använder även el-element. Jag har en murstock i mitten av huset (korsplan-planlösning) men inga insatta rökkanaler, utan alla eldstäders rök går upp i samma.
Jag bor ju i ett timmerhus så håller säkert värmen bättre än ett typiskt 30-tals hus.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 22 sep-15 kl 22:01 »
Fall nu inte i fällan och tillägsisolera annat än mössan.
Väggarna är i princip bra men har det inte gjorts något på lång tid så är det väl värt att plocka ner fasaden, dreva och möjligtvis ha dit diffusionsöppen vindpapp.

Du kan ha fyra kanaler i skorstenen det är bara och klättra upp och slå ett öga ner i skorstenen.
Innan du drar igång med eldning så ta dit sotaren och gör en koll om det inte är gjort det senaste året.

En luftvärmepump är ett perfekt komplement dock säger jag sommarmat övriga skaffa en av bra kvalité och använd den till att ge understödsvärme när du av olika anledningar inte har möjlighet att elda.
Det är betydligt trevligare att komma hem till ett svalt hus än fullständigt utkylt.

Jag gissar att när du kommer igång md eldningen så torkar källaren ut ganska fort då brasan suger fukt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-15 kl 14:06 »
En vedpanna med ackumulatortank och vattenburen värme är ju viss skillnad mot att elda i sex eldstäder. Kommer du/ni att jobba hemifrån eller vara hemma mestadels på dagarna för detta låter ganska tidskrävande? Men klart häftigt hus så självklart ska du ju undersöka saken noga.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-15 kl 15:18 »
Jo man eldade och ventilerade bort varm fuktig luft. Skaffa också en luftavfuktare som får stå och gå hela tiden. Bästa värmen får du från en pelletskamin (9000:- jem ofix) Den håller värmen åt dej över nätter och när du inte är hemma, även när det är 25grader kalt. Om du lägger tjocka mattor, kanske flera lager, på golvet i övervåningen, och sen stänger dit upp om vintern sparar du mycket värme. Skaffa en i-r termometer (lasertermometer). Värm upphuset en kall dag, gå sen runt och mät. Du kan dreva med bommulsremsor om det är rena drag hål. Eller isolera på lämpligt vis. Lär dej elda i kakelugnen som man ska på gammalt vis så har du en bra värmekälla.
kretslopp

Ahlman

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-15 kl 22:35 »
Sätt en pelletseldad panna i källaren så får du varmt där. Vill du joxa med gammalt så går t.ex. en begagnad CTC V25 bra att elda både med pellets och ved. Du tjänar vanligtvis mer på veden du får från hektaren om du säljer den färdighuggen och torkad till stadsbor än om du eldar upp den själv.
Kör du i huvudsak pellets själv slipper du köpa dyra utrymmeskrävande acktankar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 sep-15 kl 00:05 »
Pellets ger dig hög kostnad och ändå en hel del pyssel. Vill du ha lågt pris och lite besvär så är det värmepump som gäller.

Men vill du komma ned i riktigt låg driftkostnad så är det ved och solvärme som gäller. En vettig vedpanna i källaren med rejält med ackumulatorvolym så har du en bra lösning. Om du sedan tar hand om egen ved eller köper ett lass billig långved så har du lite extra värme av veden ;) Solfångare ger billigt varmvatten på sommaren, eller så eldar du då med för att bli av med skräpved som du inte vill lagra.

Och dyrt med acktankar? Inte om man köper nakna tankar eller begagnat. Här är en som säljer en bra panna, laddomat och 1500 liter ackvolym  för 20 000kr. http://www.blocket.se/ostergotland/Calmarpannan_V33_62896288.htm?ca=14&w=1

Man kan tycka att det vore bättre att montera en pelletsbrännare i en så modern panna, men icke. Folk byter till värmepump när de tröttnat på ved eller pellets.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 sep-15 kl 00:35 »
Eller bara använder man huset som det var tänkt. Eldar och värmer upp lite här och var, efter de behov som infinner sig för dagen.

Källaren är säkert tänkt att förvara en del livsmedel i också, så där vill man inte ha för varmt eller för torrt, utan bara lagom.
Antagligen blir det lagom om eldstäderna uppe i boet används och håller skorstenen varm.
Möjligen kan också en och annan "tvätt" behöva köras i källaren för att hålla skorstensdraget på rätt håll, om det är separata kanaler, vilket det lär vara.

kurt

« Svar #10 skrivet: 27 sep-15 kl 04:09 »
Pellets ger dig hög kostnad och ändå en hel del pyssel. Vill du ha lågt pris och lite besvär så är det värmepump som gäller.

Men vill du komma ned i riktigt låg driftkostnad så är det ved och solvärme som gäller. En vettig vedpanna i källaren med rejält med ackumulatorvolym så har du en bra lösning. Om du sedan tar hand om egen ved eller köper ett lass billig långved så har du lite extra värme av veden ;) Solfångare ger billigt varmvatten på sommaren, eller så eldar du då med för att bli av med skräpved som du inte vill lagra.

Och dyrt med acktankar? Inte om man köper nakna tankar eller begagnat. Här är en som säljer en bra panna, laddomat och 1500 liter ackvolym  för 20 000kr. http://www.blocket.se/ostergotland/Calmarpannan_V33_62896288.htm?ca=14&w=1

Men har man inte vattenburen uppvärmning så kostar det ändå ganska mycket att installera vattenburna element i ett helt hus!

Man kan tycka att det vore bättre att montera en pelletsbrännare i en så modern panna, men icke. Folk byter till värmepump när de tröttnat på ved eller pellets.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-15 kl 09:12 »
Visst är det en stor kostnad om man lejer för en fullständig installation av vattenburen värme, det skall man inte glömma. Men med ett sådant drömläge med källare under hela kåken så är det enkelt att dra rören själv och du behöver endast uppstick, och endast på ett fåtal av dem fortsätter du med stigare till övervåningen. Vattenburet innebär ju också att du slipper värma varmvatten med el.

Ahlman

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-15 kl 18:58 »
Nu var det ju problem med värmen i källaren och då passar inte värmepump så bra.
Fortfarande får man mest nytta av veden om man säljer den till myseldare än om man eldar upp den själv med allt besvär. Nästan bekymmersfri pelletseldning kör man själv så man får det bekvämt.
Ingen har kunnat visa att solfångare lönar sig med en seriös kalkyl.  Ska man anlägga ett värmesystem ska man räkna på allting och inte lyssna på fria fantasier.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 28 sep-15 kl 19:07 »
Grejen med vedeldning är att man kan ordna råvaran själv och detta är ett forum för självhushållare. Skaffar man en pelletspanna gör man det bekvämt för sig, men man har också gjort sig beroende av material utifrån. Bra för medelsvensson som har ett vanligt förvärvsarbete och räknar med att kunna fortsätta på det viset under hela pelletspannans livslängd. Men vad har man för intresse för detta forum om man har sådana planer?

Halte

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 28 sep-15 kl 19:15 »
Man behöver ju iof inte gå all-in över hela fronten bara för att man finns på Alternativ.. :)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 28 sep-15 kl 21:53 »
Nu är det ju inte precis billigt eller bekvämt med pellets om man inte redan har ett system som smidigt går att anpassa till pellets. Skall du dessutom bygga pelletsficka för att få bulk hemkört så är det en del som måste klaffa. Och att hämta säck, eller beställa hem pall och förvara och bära är inte bekymmersfritt det heller.

Pellets har en kostnad som i stort sett ger dig dubbelt så mycket värme som du betalar för jämfört med direktverkande el, och då är inte investeringarna eller din tid inräknade.

Att sälja ved till myseldare är väl heller inte det lättaste? Då skall veden vara snygg, bra förpackad och så skall du engagera dig inte bara i framställningen utan också i försäljningen. Tror nog timpriset blir så lågt att det endast lönar sig för vissa utvalda. Vi kan ju kolla med fåret här varför han inte tar hutlöst mycket för de få kubik han säljer?

Nej, vill man ha det bekvämt till rimlig peng är det värmepump som gäller, vill man ha ner priset ytterligare är det veden som gäller, men då kostar det arbete. Om man inte isolerar bort behovet förstås.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 sep-15 kl 22:01 »
Farsan körde pellets i panna rätt länge, innan han nu skippade den och satte in luftvärmepump. Det har varit ett mixtrande och krånglande med det där genom åren, förutom det standardarbete som krävs.
Ska man elda vattenburet med panna och så bekvämt som möjligt, så skulle jag alla gånger säga vedpanna och färdig köpeved. Pålitliga grejer i jämförelse.
« Senast ändrad: 28 sep-15 kl 22:13 av Pentti Linkola »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 28 sep-15 kl 22:06 »
Enligt mina vedkunder har de magasin på vedpannorna nu som matar in veden. Borde bli nästan lika enkelt som pellets, det är bara att fylla magasinet med ved så sköter det sig själv

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 28 sep-15 kl 22:17 »
Ja med veden kan du anpassa dig till ekonomin och arbetsförmågan. Allt ifrån att ta egen eller annans ved gratis i skogen till att köpa kapat och kluvet avstjälpt famför pannrumsdörren. Att automatisera eller att köra manuellt.

Sedan är det ju en viss glädje i att elda det man samlat ihop själv. När man bygger till/om och underhåller husen så får man ju också ved som pelletseldaren knappast kan sälja till myseldaren i staden ;D

Pellets är för mig endast intressant i en pelletskamin.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 02 okt-15 kl 16:42 »
En pelletskamin är stor som en vedkamin, lika fin man sätter den i finrummet så man kan titta på brasan. Det behövs bara att man lyfter på locket och fyller på med en säck pellets varannan dag, varje dag på vintern. Den har termostat och fläkt så den sprider värmen runt om i huset och håller lagom temperatur. Den kostar 9000 kr på jem och fix, pelletsen kostar 40 kr säcken. I snitt blir det 20 kr / dag. Skötseln förutom att fylls på pellets blir att aska ut det gör du vid behov med en asksug. Det brukar bli en till två gånger i månaden. Bränslet är miljövänligt och kretsloppsneutralt.
kretslopp

Dela detta:

* Inloggade just nu

228 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser