Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem har dödat min höna?  (läst 1921 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Vem har dödat min höna?
« skrivet: 24 sep-15 kl 08:00 »
Igår när jag skulle stänga in hönsen hittade jag en höna död utanför hönsgården (de går fritt på gården dagtid). Hon var helt äten över hela halsen, ända in till benet, men inga andra synliga skador. Vad/vem kan det vara som har dödat henne?

Det var en väldigt otypiskt skada för duvhök, som vi tidigare råkat ut för. De brukar börja äta i buken. De gånger vi haft rävbesök har bytet varit helt borta. Räven tar ju med sig sitt byte och äter på lugnare plats.

Någon som har en idé?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Skärgårdsfrun

• Uppland
SV: Vem har dödat min höna?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 08:14 »
Låter som mink eller mård.

Johanneke

• Östergötland
    • lovsbergstradgard
« Svar #2 skrivet: 24 sep-15 kl 08:27 »
Jag tror det är minken. När minken hade varit och hälsat på hos mina hönor så hade han gnagt av huvudet på dem, ingen i dem gruppen hade kommit undan. Minken äter fisk med dödar andra djur utan anledning.
Rävar och hökar och andra djur som tillhör våran fauna, dem tycker jag om och känner att jag får skylla mig själv om de lyckas norpa en höna. Men minken ska inte finnas i vår natur, så där känner jag att det bara är att ta bort. Det är nog det ända djur jag verkligen tycker illa om.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-15 kl 09:33 »
Skogsmård finns som räven & grävlingen över allt där det finns hönsgårdar.

eggnchips

• Halland
« Svar #4 skrivet: 24 sep-15 kl 21:55 »
Mitt före ställe jag borde på var i en bit skog och upplevt att ormvråken tog hönsen och började äter på nacken tills köttet var borta. De lämnade kroppen sofort det var liv i närheten men återkom for resten när det blev still igen.

Mjölnaren

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-15 kl 03:50 »
Det är högst troligt att det är ett mårddjur som vart framme precis som Skärgårdsfrun och Johanneke skriver. Det är typiskt för dem att angripa nacke/hals.

Dela detta:

* Inloggade just nu

29 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser