Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ögonproblem höna  (läst 1636 gånger)

Sandstedt

Ögonproblem höna
« skrivet: 24 sep-15 kl 09:26 »
Jag har en höna som jag köpte i maj och hon var då 6 månader gammal. Jag hämtade henne tillsammans med en annan höna och en tupp. Hon hade rinnande ögon när jag hämtade henne men det berodde på att hon blivit hackad på enligt säljaren. Efter några veckor blev det värre och ögonen började bubbla och rinna mer, inga andra symptom alls. Jag tvättade ögonen två gånger om dagen med koksalt och det slutade bubbla men de inre ögonlocken är svullna ovh täcker halva ögonen. Nu har jag haft henne i snart 5 månader och det har slutat rinna och bubbla men ögonlocken ser fortfarande inte bra ut. Hon är pigg och glad i övrigt och äter och dricker precis som de andra och verkar inte vara sjuk.
 Hon är 11 månader nu men har inte lagt ett enda ägg än. Jag är orolig att det är problemet med ögonen som gör att hon inte lägger ägg. Ingen annan i flocken har några problem med ögonen. Någon som vet vad det kan vara?
Det är inte riktigt lika illa nu som det är på bilden.

Torry

SV: Ögonproblem höna
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 19:56 »
Det ser ju inte så bra ut. Mycket svårt att gissa vad felet är men eftersom det inte blivit bra efter så lång tid så föreslår jag att du kontaktar en veterinär. Antingen är det någon sjukdom eller så har hon en skada i ögonen. Det kan man inte som lekman själv avgöra. Fast med tanke på att det är i båda ögonen skulle jag gissa på någon typ av sjukdom men det finns många sjukdomar som kan ge symptom med bubbliga och rinniga ögon så provtagning är nog nödvändigt. Kanske det är något som kan behandlas med medicin.
Lycka till.
Skriv gärna hur det går.
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser