Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Späntved på smidigt sätt  (läst 11722 gånger)

Tinkerbell

• Östergötland
Späntved på smidigt sätt
« skrivet: 24 sep-15 kl 10:35 »
Har precis flyttat till ett gammalt hus med vedeldning i Norah kökspanna för uppvärmning av husets vattenradiatorer.

Vilka typer av späntverktyg känner ni till och vilka är bäst samt ger mest för pengarna?
Jag har hittat följande. Finns det fler eller andra bättre lösningar?
Storspänten http://4683.shop.textalk.se/storspanten/storspanten
Ved spänten http://4683.shop.textalk.se/spant-verktyg/
Stikkan https://www.rummet.se/stikkan-vedspantare-p-4568-c-99.aspx
Splitter klyvkniv http://www.gardenfire.se/sv/product/47/Splitter-klyvkniv-bok

Nu plockar jag bara mindre pinnar från vedhögen och tänder med en Primus Firestarter http://www.primus.se/firestarter men snart är ju småpinnarna slut och i vinter behöver jag elda både morgon och kväll.

Andra produkter samt tips för att underlätta hanteringen av uppvärmningen mottages tacksamt.

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Späntved på smidigt sätt
« Svar #1 skrivet: 24 sep-15 kl 11:08 »
Jag späntar med vanlig yxa, en ganska lite och lätt sådan. Sedan väljer jag kvistfria bitar av tall helst, men även gran och asp så går det lätt. På en timme fyllde jag här om dagen en kartong med späntved som borde räcka fram till jul åtminstone

kurt

« Svar #2 skrivet: 24 sep-15 kl 11:31 »
Om veden man tänder i har torkat i ett uppvärmt utrymme med låg luftfuktighet, så att den är riktigt torr, så behöver den inte delas sönder speciellt mycket utan det tar sig ändå

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 sep-15 kl 12:20 »
Jag brukar spänta små stumpar av brädor och panel, lätt att klyva fint med en pytteliten yxa.

Funkar bra här men man får akta fingertopparna såklart.

Och så riktigt torr tändved som Kurt säger, förvara gärna lite ved vid spisen eller ett element att ha till första ilägget.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-15 kl 13:57 »
Dom där verktygen är skitfina och jag ljuger om jag säger att jag inte skulle vilj ha en.
Men jag tycker att det är en svår motiverad investering.

Jag samlar upp böset som blir vid klyvning och torkar detta nogsamt, då jag köper hem något lass bakar så har jag en hel del barrved som jag späntar direkt med yxa och sedan delar fler gånger med kniv när lusten faller sig.
Detta torkas gärna länge och väl uppåt 1,5 år. När eldningssäsongen väl börjar så finns det alltid 2 backar med tändved inne och när den första är tom så tar jag in en till som hamnar under för sluttorkning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Rubensgården

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-15 kl 16:50 »
Vi har kopierat såna där späntare för skojs skull men lär man sig tekniken går det snabbare med yxa. Brukar förlänga vänsterhanden med en vedbit som jag håller fast ämnet med. Sen är det bara att yxa loss småved. Vi har i princip fri tillgång på brädor av barrträ och en del är så fett att det nästan tar sig när man kommer i närheten med tändstickan. Sen får vi en säck hyvelspån varje säsong men det var inte det du frågade om.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-15 kl 18:15 »
När jag var barn och vi ville hjälpa till med veden så fick vi använda en späntkniv, alltså en kniv med handtag på båda sidor. Man orkar mer då och som liten inne i köket var det inte tal om att få använda yxan.

Jag brukar klyva lite finare av lämpliga bitar och sedan spänta med yxa. Men som vilden skriver så blir det mycket bra småbitar att tända med helt automatiskt, och det är det smidigaste sättet ;)

Tinkerbell

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-15 kl 07:36 »
Då vi är nyinflyttade så kommer vi köpa färdigklyven blandved till denna vinter. Finns jobb så det räcker med gammalt hus nu i början. Har ju ingen skog så får se vad vi gör kommande vintrar med veden.

Har hittat min lilla fiskars friluftsyxa nu så jag ger den ett försök innan jag öppnar plånboken. Ja en spännkniv med dubbla handtag är ju ingen större utgift så en sådan kan jag ju också testa.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 25 sep-15 kl 07:56 »
Det beror ju på hur grov späntved man vill ha. En späntkniv med två handtag gör man ju snarare spån med. Min späntved är runt 10x20mm i änden och så använder jag ett blad tidningspapper att tända med

DennisCA

• Finland
« Svar #9 skrivet: 25 sep-15 kl 08:53 »
Har tänkt om jag skulle pröva bygga en egen variant av stikkan nån dag.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 25 sep-15 kl 09:02 »
Man kan bygga med en sån här slykniv, hålet är ju klart så det är bara att ha en skruv med vingmutter så kan man enkelt ta lös kniven när man skall ha den till annat

Skogsvilde

• -
« Svar #11 skrivet: 25 sep-15 kl 09:33 »
Man kan bygga med en sån här slykniv, hålet är ju klart så det är bara att ha en skruv med vingmutter så kan man enkelt ta lös kniven när man skall ha den till annat

Där sa du nått.   Nåja skrev.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-15 kl 09:36 »
Det som hjälpte oss mycket var att flytta in mycket ved i källaren som mellanlagring. Vi har värme där dvs den torkar upp och blir rumstempererad. Dvs det brinner lätt och enkelt.

Det finns en del användbart i handboken:

http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved
http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Uppv%C3%A4rmning/Ved/Ved-redskap
http://handbok.alternativ.nu/User:Ingmar_Andersson/Eldstorm_i_k%C3%B6ksspisen

T ex

DennisCA

• Finland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-15 kl 09:50 »

Super, nu blev det riktigt lätt.

Största problemet vi har med veden är att vi int kan lagra den på en bekväm plats, brevid kaminen i vardagsrummet. Pojkarna tror det är en leksakslåda och dra ut allting. Måste ha den ovanpå kaminen (en kakelugn så den blir inte varm ovanpå)

kurt

« Svar #14 skrivet: 25 sep-15 kl 10:22 »
Har tänkt om jag skulle pröva bygga en egen variant av stikkan nån dag.

Men varför? Om du ser på videon för Storspänten ovan, så är det ju lätt att inse att det går 20 ggr fortare med en yxa! De där specialverktygen kanske kan vara något för personer med någon form av handikapp?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 sep-15 kl 10:36 »
Men varför? Om du ser på videon för Storspänten ovan, så är det ju lätt att inse att det går 20 ggr fortare med en yxa! De där specialverktygen kanske kan vara något för personer med någon form av handikapp?

Håller helt med.

Och någon lämplig yxa har man oftast ändå. Helt onödigt att köpa extraprylar, med sämre effektivitet.

Skogsvilde

• -
« Svar #16 skrivet: 25 sep-15 kl 10:59 »

Förlåt mig men det finns tillfällen åtminstone för min del där lungt och tidskrävande arbete som varken kräver precision eller större skärpa är en ren befrielse.
Och spänta ved är en sådan sysselsättning.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

« Svar #17 skrivet: 25 sep-15 kl 11:42 »
Men att  spänta ved med yxa kräver ju varken precision eller skärpa, men göra det medan man blundar!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 25 sep-15 kl 11:46 »
Men att  spänta ved med yxa kräver ju varken precision eller skärpa, men göra det medan man blundar!
Vill man ha jämna bitar samt behålla fingertopparna får man vara noga

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 sep-15 kl 11:47 »
Vill man ha jämna bitar samt behålla fingertopparna får man vara noga

Är du en sådan som mäter vedlängden med tumstock?

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser