Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Späntved på smidigt sätt  (läst 11707 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Späntved på smidigt sätt
« Svar #40 skrivet: 30 sep-15 kl 19:03 »
Papp, typ mjölkkartonger och andra förpackningar, blir det i alla fall mängder av aska från

Gottfrid

• -
« Svar #41 skrivet: 30 sep-15 kl 20:41 »
Mjölkkartonger innehåller vax och det vill gärna fastna i skorsten. jag föredrar små tändkuber från dollarstore och liknande affärer.Är veden bara torr så ska det räcka med ett par blad från en tidning och det kan det inte bli så mycket aska utav. En liten el klyv från Clas i sjön funkar alldeles utmärkt att göra tändved med.Man kan ha en korg med tändved och en med större bitar som man kan fylla på med sen det tatt sig.Ett par tjärstickor kan göra susen ! Nån diesel blir det då inte tal om,tycker den är dyr så det räcker för att elda med.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 30 sep-15 kl 22:05 »
Tändkuberna är nog dyrare än dieseln...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 30 sep-15 kl 22:12 »
En liter diesel kostar 12-13kr och räcker antagligen till 50+ tändningar så det är inte dyrt så sett. Men vem vill hålla på och kladda med diesel inomhus? Jag brukar tända med tändvätska ibland, den är åtminstone i sprutflaska så den är lätt att aptera.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 30 sep-15 kl 22:35 »
Småfarligt värre att lalla med brännbara vätskor inomhus.
Huset kan brinna ner om man är har den minsta lilla otur.

Märkligt tycker jag att man så underskattar de bästa tricken som finns.
Samla bös efter huggningen spräck björket på ett sådant sätt att nävern är lätt att fra loss.
Se alltid till att ha torr ved tillgänglig och gärna tändved av barrträd med gott om kåda i.
Nävern brinner med en högre temperatur än det mesta och behöver inte ens vara torr får att brinna bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 30 sep-15 kl 22:43 »
Jag har en sprayflaska med sprit, det gör att stickorna tänder bra utan papper. Fungerar fint de gånger draget behöver komma igång också. Ett par sprut in i kanalen så brummar det så fint och bränner bort eventuellt sot. Inget kladd alls. Och det är denaturerad sprit så jag slipper bli anklagad för spritmissbruk ;D

Testade ett år med bränslepellets som fått en dos diesel, men det var ingen höjdare.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 01 okt-15 kl 03:10 »
Jo, torr ved är bäst, och många förstår inte hur länge den behöver torka inne innan den blir riktigt bra.  För att tända föredrar jag mina "tändpaket":  Några riktigt torra barrlösa grankvistar inlindade i ett par tidningssidor.

Men i vardagslag passar man ju på att bli av med diverse skräp också, och då blir det många tidningssidor.  Sen får man aska ur extra ofta.  Men såvitt jag kan förstå är inte vanliga dagstidningar skadligare för eldstad eller miljö än trä?

Diesel, huvva, det stinker ju och ger svart otäck rök! :o Däremot kan jag ibland lägga på lite stearin eller djurfett för att få fart på en trilskande brasa.  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 05 okt-15 kl 08:54 »
Vi fick i råd av kamininstallatören att ta in ved i två korgar så att en kan stå och torka inomhus i en vecka medan vi eldar från den andra.
Det har vi inte plats till men det går att lösa ändå och gör stor skillnad, den extra torkningen gör veden enklare att tända och den brinner bra.

Jag samlade klyvböset förra hösten. Det funkar finfint! Och är enkelt och gratis. De tjocka skrovliga barkbitarna hamnade som marktäckning runt ett fruktträd. Också gratis.

En del tycker jag är knepig som rycker av näver från vedträna med tång. Men det bjuder jag på, det är inte helt fel att sitta framför kaminens glasdörr och titta in i elden en stund medan jag grejar med nävret. Lite lugn och ro och en anleding att sitta ner en stund :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #48 skrivet: 05 okt-15 kl 12:10 »
Vi fick i råd av kamininstallatören att ta in ved i två korgar så att en kan stå och torka inomhus i en vecka medan vi eldar från den andra.
Det har vi inte plats till men det går att lösa ändå och gör stor skillnad, den extra torkningen gör veden enklare att tända och den brinner bra.

Jag samlade klyvböset förra hösten. Det funkar finfint! Och är enkelt och gratis. De tjocka skrovliga barkbitarna hamnade som marktäckning runt ett fruktträd. Också gratis.

En del tycker jag är knepig som rycker av näver från vedträna med tång. Men det bjuder jag på, det är inte helt fel att sitta framför kaminens glasdörr och titta in i elden en stund medan jag grejar med nävret. Lite lugn och ro och en anleding att sitta ner en stund :)
,
Helt klart smart juh.
Fördelen med att sitta kvar den stunden är att man ser att det tar sig och förbereda inför nästa tändning.
Att dra med tång är inte alla gör men det sparar på fingrarna.

Jag förbereder oftast oxå inför senare tändning ofta med att dela ner tändveden till smalare stickor.

Hur länge skall tändveden torka då?
Om man har en lösning med att man tar in två backar tidig höst nånn månad innan eldningssäsongen börjar så är det torrt nog och sedan fyller/ byter man ut den första tomma allteftersom så hinner det bli riktigt torrt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #49 skrivet: 05 okt-15 kl 12:17 »
Hur länge skall tändveden torka då?
Om man har en lösning med att man tar in två backar tidig höst nånn månad innan eldningssäsongen börjar så är det torrt nog och sedan fyller/ byter man ut den första tomma allteftersom så hinner det bli riktigt torrt.

...Och lägger undan lämpliga objekt för att spräcka till stickor med yxan i vedboden ifall tändveden tar slut innan våren.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Peter81

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 06 okt-15 kl 21:15 »
Gammal bastupanel är toppen för att dra igång brasan. Vi eldar med en som stått och torkat i ca 40 år. Annars brukar jag ha kniv med på skogspromenader. Hittar jag nån stormfälld björk som ingen bryr sig om så karvar jag loss sjok med näver som jag lägger på tork.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser