Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfångare, modell jättestor  (läst 1721 gånger)

Radar

• Jämtland
Solfångare, modell jättestor
« skrivet: 05 okt-15 kl 22:47 »
Mitt projekt Lill-Vicke har legat i träda i sommar, bara enstaka småpyssel. I stället har jag ägnat mig åt detta.
Först lite historia:
Sommaren 1970 köpte mina föräldrar det här huset. Då var bara nedervåningen inredd. Efter att min far ägnat sin fritid åt att renovera en del och bl.a. bygga ett badrum en trappa upp flyttade vi hit våren 1971. Första tiden sov vi alla i vad vi kallade för kammaren. Mor, far, min lillasyster och jag. Förutom kammaren och köket hade vi vardagsrummet och toalett här nere. Efter några månader var ett litet rum klart där uppe. Då flyttade min syster och jag dit. Efter ytterligare några månader var ännu ett litet rum klart. Då fick jag flytta dit.
Några år senare var det dags för tilläggsisolering och byte av samtliga fönster. I samma veva byggdes altanen på baksidan
I början på 80-talet lämnade jag boet och flyttade in till stan. Jag tror att jag hann byta altantaket sensommaren innan jag flyttade. Eller också var det vid något besök året efter. Solen och snöras hade då förstört hela taket.
Mina föräldrar hade skiljt sig något år innan jag flyttade och min mor och syster bodde kvar.
När min mor avled för ca tio år sedan flyttade min sambo och jag hit. Syrran bodde sedan några år på en gård i grannbyn. Nästan genast satte vi upp byggplast i den västra änden av altanen, för att få lite lä för västanvindarna, som nästan alltid drar här "on the top of the mountain". Nej nåt berg är det inte, men en ganska hög ås i alla fall. Ca 385 m.ö.h. Ungefär 100 m över omgivande trakt. Plasten har vi bytt bara en gång tills nu när det blev dags att riva den helt.

Så börjar vi komma in på vad detta projekt handlar om. Huset står med långsidan rakt mot söder. Första bilden är tagen från SV. Västra gaveln är fortfarande plastklädd. Första sektionen på långsidan hade vi också plast på, men jag har satt fönster där nu. Hela det här projektet har hittills bara kostat något skruvpaket. Under åren har jag samlat på mig fönster och sånt som folk har skänkt bort. Virket är sådant som blev över vid renoveringsarbetet på 70-talet och några reglar jag fått till skänks, som blivit över från någon annans bygge.

På andra bilden ser man det mesta av långsidan. Första sektionen är enkelglas. Egentligen är det två st. tvåglasfönster som jag delat på. Sedan en än så länge tom sektion. Karmen till det som ska bli dörr ut står fastbunden där. Där är jag tyvärr tvungen att riva en del för att få dit den. Jag vill inte förstöra mer än vad som är absolut nödvändigt. Karmen är bredare än utrymmet tillåter.
Andra och tredje sektionen sitter hela karmar med dubble fönster. Det är som det är när man måste anpassa sig till de mått som finns och de mått som grejerna har.
Lite tidigare i sommar skulle jag byta ut trappen till altanen. Jag frågade min sambo hur långt ut den skulle gå. "Ända till badtunnan, om det går" svarade hon.
Sagt och gjort. Det blev en lång spång. Fem pallar som ligger på bredden. Själva trappen ska hamna längst ut på kortänden. Det finns en provisorisk trappa längst ut på långsidan. Några dagar senare breddade jag närmast altanen och lade dit en ramp jag spikade ihop för en sju, åtta år sedan, när vi skulle få besök av en rullstolsburen dam. Då lade jag den på farstubron, men den passar ju bra även här. Det gäller att förbereda sig. Man kan behöva en ramp fortare än man tror.
Den här spången passar perfekt som arbetsbänk också.

Så har vi den östra gaveln. Där fick det bli enkelglas igen. En gammal kåk har ju sällan räta vinklar, och här var det värre än på de andra ställena. Jag skulle behöva riva ner hela den här sektionen och lägga en snesågad regel i botten. Det skiljer en cm på höjden av räcket närmast huset och ut till stolpen. Men jag låter det vara och försöker få det att se så bra ut som möjligt med listerna som håller fönstren på plats. Det kanske skulle synas ännu mera om jag gör om det.
Stolpen närmast upptäckte jag måste renoveras inom en snar framtid. En bit ytterst, längst ner börjar bli murken.

Till sist i det här långa inlägget insida taket. Även det här taket börjar på bli svagt. Det har ändå legat där i trettio år, så det börjar väl bli dags att byta det.
Jag hade tänkt mig kanalplast hela yttertaket. Samtidigt byta de reglar som börjar bli dåliga. Under de smala längsgående reglarna, mellan de tjocka reglarna på tvären tänkte jag då fästa t.ex. svart takplåt och underst ett lämpligt innertak. Då har vi den egentliga solfångaren. Den ska ta förvärmd luft från den inglasade altanen och värmas ytterligare av plåten och sedan ta in värmen till huset på minst två ställen. Det hoppas jag ska minska energin till att värma huset en hel del på åtminstone vår och höst.

Nu börjar jag få smått om lämpligt virke, så några bräder måste jag köpa ändå. Det ska bl.a. tätas på ovansidan fönstren och dörren. Jag har ett parti gratisreglar på ingående. Vi får se hur mycket och vilka dimensioner det är. Jag börjar inte med västra gaveln innan jag har fått hem det. Snart kan man sätta ljus i ljuskronan och behöver inte bekymra sig om att de ska blåsa ut.
Det kommer säkerligen att dröja några år innan hela projektet är färdigt. Ekonomin är skral och det börjar kosta pengar när jag ska till med taket.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

• Jämtland
SV: Solfångare, modell jättestor
« Svar #1 skrivet: 05 okt-15 kl 23:05 »
Naturligtvis glömde jag bilderna. de kommer här

Radar

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 29 feb-16 kl 16:27 »
Jag tog och letade fram den här tråden igen.
Innan vintern kom hann jag med att montera dit dörren på altanen. På sidorna är det två små sektioner som än så länge bara är täckt med byggplast. När värmen återkommer och vi känner oss modiga ska vi skära till glasskivor och passa in.
I dag ca 13:30 hade vi +1,2C i skuggan utomhus. På altanen, i skugga, hade vi +13,6C. Och då ska man komma ihåg att det finns gott om ställen där det pyser in kalluft, och massvis med ställen där det än så länge går ut uppvärmd luft.
När jag så småningom gjort färdigt själva solfångaren bör den kunna ge på en helsikes massa värme.  ;D

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 29 feb-16 kl 19:02 »
Jag blir nyfiken på fortsättningen! Vilken rolig ide!
kretslopp

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 01 mar-16 kl 15:09 »
Förra noteringen jag skrev, glömde jag nämna att det var strålande solsken. Hur vindarna var då minns jag inte nu.

I dag kl.15:00:
Mulet
Vind från söder 5-6 m/s
Utetemperatur -1,6C
Altantemperatur +2,1C.

Med tanke på att det blåser rakt in genom otätade fönster- och dörrkarmar och ingen sol måste jag säga att uppvärmningen av altanen är riktigt bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser